Λόγο των δυσμενών καιρικών συνθηκών η παρουσίαση με τον συγγραφέα Γιάννη Καλπούζου θα πραγματοποιηθεί στο cafe Baraza, δίπλα στο Βιβλιοπωλείο.
Ανακοίνωση Μ-Λ ΚΚΕ
Αυτοδύναμα κατεβαίνει πανελλαδικά το Μαρξιστικό Λενινιστικό Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας (Μ-Λ ΚΚΕ) στις επερχόμενες εθνικές εκλογές της 21ης Μαΐου.
Οι υποψήφιοι του ψηφοδελτίου του Μ-Λ ΚΚΕ είναι άνθρωποι του αγώνα και της μαζικής συνδικαλιστικής πάλης, εργαζόμενοι, άνεργοι, φοιτητές, πολιτικά στελέχη, γνωστοί για την πολύχρονη, καθημερινή τους δράση, για τη συμβολή τους στην υπεράσπιση των εργατικών και λαϊκών δικαιωμάτων, τη συμμετοχή τους στους μικρούς και μεγάλους λαϊκούς αντιιμπεριαλιστικούς αντιφασιστικούς αγώνες, για την έξοδο της Ελλάδας από την ΕΕ και το ΝΑΤΟ, για την ανατροπή του καθεστώτος της ιμπεριαλιστικής εξάρτησης και της υποτέλειας. Και η συμμετοχή τους στις εκλογές αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση θέλει να υπηρετήσει και να αναδείξει:
Τον προσανατολισμό του αγώνα και της μαζικής πάλης για την ανατροπή της πολιτικής της φτώχειας, της ανεργίας και της ξένης εξάρτησης. Κόντρα στους εκβιασμούς και τα κάλπικα διλήμματα των επιτελείων της ντόπιας άρχουσας τάξης και των ιμπεριαλιστών, καταδικάζοντας τη ΝΔ και το ΣΥΡΙΖΑ, αποδοκιμάζοντας τις δυνάμεις του συμβιβασμού και της υποταγής.
Γιατί η ελπίδα του λαού βρίσκεται στον ανειρήνευτο αγώνα ενάντια στο σάπιο και διεφθαρμένο καθεστώς της ιμπεριαλιστικής εξάρτησης και υποτέλειας και ενάντια στο σύστημα της άγριας καπιταλιστικής εκμετάλλευσης και καταπίεσης.
Στηρίξτε τις δυνάμεις της αντίστασης και του αγώνα. δυναμώστε-ψηφίστε Μ-Λ ΚΚΕ.
Cine Grevena νέα κινηματογραφική εβδομάδα από Πέμπτη 04 Μαΐου
Νέα κινηματογραφική εβδομάδα από σήμερα Πέμπτη 04 Μαΐου στο Cine Grevena
“Απλώς Υπέροχη” από σήμερα Πέμπτη έως Κυριακή 07 Μαΐου στις 18:30(ΜΕΤΑΓΛ)
“Φύλακες Του Γαλαξία 3” από σήμερα Πέμπτη έως Τετάρτη 10 Μαΐου στις 21:30
Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών του κινηματογράφου,
Αγοράστε ηλεκτρονικά το εισιτήριο σας εδώ:https://gocinema.gr/
Για το Λαογραφικό Μουσείο στο Κυπαρίσσι Γρεβενών
Το δέκατο τέταρτο διαδικτυακό βίντεο της τουριστικής καμπάνιας του Δήμου Γρεβενών με τίτλο «Ταξιδεύω Γρεβενά», παρουσιάζει το πανέμορφο Λαογραφικό Μουσείο στο Κυπαρίσσι Γρεβενών, το οποίο περιλαμβάνει έναν πλούτο εκθεμάτων, όπως αντικείμενα, εργαλεία και φορεσιές μιας άλλης εποχής, πλαισιωμένα από ένα σπάνιο φωτογραφικό υλικό με το παλιό χωριό.
Το καταπληκτικό αυτό Μουσείο, δημιούργημα του Συλλόγου Κυπαρισσιωτών, φιλοξενείται στο ανακαινισμένο πέτρινο δημοτικό σχολείο της κοινότητας, ένα πραγματικό κομψοτέχνημα της ντόπιας αρχιτεκτονικής των τοπικών μαστόρων. Το Λαογραφικό Μουσείο Κυπαρισσίου απέχει μόλις μισή ώρα από το κέντρο των Γρεβενών και είναι επισκέψιμο κατόπιν ραντεβού (τηλέφωνα επικοινωνίας: 6977210648 και 6972442782).
Γραφείο Τύπου Δημάρχου Γρεβενών
Μηνιαίος απολογισμός της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Δυτικής Μακεδονίας στην Οδική Ασφάλεια
Η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Δυτικής Μακεδονίας δημοσιεύει συνολικά στατιστικά στοιχεία που αφορούν σε θέματα οδικής ασφάλειας και τροχονομικής αστυνόμευσης για το μήνα Απρίλιο του έτους 2023, στην εδαφική αρμοδιότητα των Διευθύνσεων Αστυνομίας Γρεβενών, Καστοριάς, Κοζάνης και Φλώρινας. Η δημοσίευση των στοιχείων συνοδεύεται με στατιστικά – αριθμητικά στοιχεία του αντίστοιχου περσινού μήνα.
α. Τροχαία Ατυχήματα
Στην εδαφική αρμοδιότητα της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Δυτικής Μακεδονίας, σημειώθηκαν 4 τροχαία ατυχήματα τον Απρίλιο του 2023, όπως και τον αντίστοιχο μήνα του 2022.
Ειδικότερα σημειώθηκαν:
- ένα θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα, όπως και το 2022.
- ένα σοβαρό τροχαίο ατύχημα, έναντι κανενός το 2022.
- 2 ελαφρά τροχαία ατυχήματα, έναντι 3 το 2022.
Από τα τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν σε αστικές και αγροτικές περιοχές των Διευθύνσεων Αστυνομίας καταγράφηκαν συνολικά 5 παθόντες, έναντι 4 τον αντίστοιχο μήνα του 2022.
Ειδικότερα καταγράφηκαν:
- 2 νεκροί, έναντι 1 το 2022.
- ένας βαριά τραυματίας, έναντι κανενός το 2022.
- 2 ελαφρά τραυματίες, έναντι 3 το 2022.
Τα κυριότερα αίτια των τροχαίων ατυχημάτων, όπως προκύπτει από την αστυνομική τροχονομική έρευνα, ήταν:
- Η υπερβολική ταχύτητα
- Η μη χρήση ζώνης ασφαλείας
- Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
- Η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα
- Η μη χρήση προστατευτικού κράνους
- Η χρήση κινητού τηλεφώνου
- Τα φθαρμένα ελαστικά
- Η μη χρήση παιδικών καθισμάτων
- Το αντικανονικό προσπέρασμα
- Οι αντικανονικοί ελιγμοί
β. Δράσεις Τροχονομικής Αστυνόμευσης
Οι Υπηρεσίες Τροχαίας Αστυνόμευσης της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Δυτικής Μακεδονίας βρίσκονται σε διαρκή ετοιμότητα, εφαρμόζοντας συγκεκριμένο σχεδιασμό, που προβλέπει μέτρα οδικής ασφάλειας και τροχονομικής αστυνόμευσης για την ασφαλή κυκλοφορία των οχημάτων και των πολιτών, καθώς και για την πρόληψη και αποτροπή ατυχημάτων και δυστυχημάτων σε όλο το οδικό δίκτυο.
Στο πλαίσιο των τροχονομικών δράσεων, το μήνα Απρίλιο του έτους 2023, βεβαιώθηκαν 1.849 παραβάσεις, ως ακολούθως:
- 304 παραβάσεις για υπερβολική ταχύτητα,
- 243 παραβάσεις επαγγελματικών οχημάτων,
- 73 παραβάσεις για μη χρήση ζώνης ασφαλείας,
- 65 παραβάσεις για οδήγηση υπό την επήρεια οινοπνεύματος (μέθη),
- 58 παραβάσεις για κίνηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας,
- 51 παραβάσεις για Κ.Τ.Ε.Ο.,
- 20 παραβάσεις για μη χρήση προστατευτικού κράνους,
- 15 παραβάσεις για χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση,
- 11 παραβάσεις για φθαρμένα ελαστικά,
- 4 παραβάσεις για μη χρήση παιδικών καθισμάτων,
- 4 παραβάσεις για αντικανονικό προσπέρασμα και
- 1 παράβαση για αντικανονικό ελιγμό.
γ. Συμβουλές Οδικής Ασφάλειας
Η Ελληνική Αστυνομία ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη στα θέματα ασφαλούς οδήγησης και οδικής ασφάλειας, με σκοπό να συμβάλλει στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, υπενθυμίζει σε όλους τους οδηγούς και τους χρήστες του οδικού δικτύου ότι η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας.
Στο πλαίσιο αυτό, οι οδηγοί οφείλουν να εφαρμόζουν τις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, να οδηγούν με σύνεση και προσοχή και να ακολουθούν τις υποδείξεις και τις συμβουλές του προσωπικού της Τροχαίας.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οδηγώ με ασφάλεια σημαίνει:
- Μαθαίνω και εφαρμόζω τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
- Έχω διαρκώς τεταμένη την προσοχή μου στην οδήγηση και τον έλεγχο του οχήματος
- Όταν οδηγώ δεν έχω καταναλώσει οινοπνευματώδη ποτά
- Δεν παραβιάζω τα όρια ταχύτητας
- Δεν παραβιάζω τον κόκκινο σηματοδότη
- Φορώ πάντα ζώνη ασφαλείας
- Δεν μιλώ στο κινητό όταν οδηγώ
- Τοποθετώ τα παιδιά σε παιδικό κάθισμα στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου και τους φορώ ζώνη ασφαλείας
- Σε περίπτωση που οδηγώ ή είμαι συνεπιβάτης σε μοτοσικλέτα φορώ πάντα κράνος
- Σταματώ στο STOP και δίνω προτεραιότητα
- Σέβομαι τα σήματα και τις υποδείξεις των τροχονόμων.
Οι παραπάνω συμβουλές θα επαναλαμβάνονται διαρκώς με σκοπό να συμβάλλουν στην εμπέδωση της κυκλοφοριακής και οδικής κουλτούρας.
Για περισσότερες χρήσιμες συμβουλές στον τομέα πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων και οδικής ασφάλειας, οι πολίτες μπορούν να επισκέπτονται τον ιστότοπο της Ελληνικής Αστυνομίας http://www.hellenicpolice.gr.
Έγκριση ποσού 186.000 ευρώ από το Πρόγραμμα «Δυτική Μακεδονία» του ΕΣΠΑ 2014-2020
Έγκριση ποσού 186.000 ευρώ από το Πρόγραμμα «Δυτική Μακεδονία» του ΕΣΠΑ 2014-2020 για την επικαιροποίηση των Στρατηγικών Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) Γρεβενών, Καστοριάς, Κοζάνης, Πτολεμαΐδας και Φλώρινας.
Ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, κ. Γεώργιος Κασαπίδης, υπέγραψε την ένταξη 5 Πράξεων παροχής υπηρεσιών συμβούλου υποστήριξης σε Γρεβενά, Καστοριά, Κοζάνη, Πτολεμαΐδα και Φλώρινα για την Επικαιροποίηση των Στρατηγικών Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ), με Δικαιούχους τους Δήμους Γρεβενών, Εορδαίας, Καστοριάς, Κοζάνης και Φλώρινας, συνολικού προϋπολογισμού186.000 ευρώ, που αναλογεί σε 37.200 ευρώ για κάθε Δήμο.
Καθώς οι εδαφικές πολιτικές αποτελούν προτεραιότητα για την Πολιτική Συνοχής τής Ευρωπαϊκής Επιτροπής και για την περίοδο 2021-2027, η συνέχιση της χρηματοδότησης των Στρατηγικών ΒΑΑ που εγκρίθηκαν από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Δυτικής Μακεδονίας για το 2014-2020 είναι δεδομένη.
Οι αλλαγές που επήλθαν στο χρονικό διάστημα υλοποίησής τους (COVID, ενεργειακή κρίση κλπ), καθώς και οι εμπειρίες που αντλήθηκαν από τη διαδικασία υλοποίησης αποτελούν προκλήσεις για επικαιροποίηση των εγκεκριμένων Στρατηγικών, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα και στις νέες απαιτήσεις.
Επιπλέον, η βελτίωση της ικανότητας των Δικαιούχων αποτελεί στόχο τού Προγράμματος «Δυτική Μακεδονία» για την περίοδο 2021-2027 και η διάθεση πόρων για την υποστήριξη των Δικαιούχων στην κατάρτιση ενός σημαντικού εργαλείου πολιτικής, όπως είναι οι Στρατηγικές ΒΑΑ, είναι δεδομένη.
Η Πράξηεντάσσεται στον Άξονα Προτεραιότητας12 – «Τεχνική Βοήθεια (ΕΤΠΑ)», του Επιχειρησιακού Προγράμματος Δυτικής Μακεδονίας τού ΕΣΠΑ 2014-2020και χρηματοδοτείται από Εθνικούς Πόρους και από την Ευρωπαϊκή Ένωση / Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δυτικής Μακεδονίας του ΕΣΠΑ 2014-2020, καθώς και τις δράσεις που χρηματοδοτούνται στο πλαίσιο αυτού, αλλά και πληροφορίες σχετικά με το Πρόγραμμα «Δυτική Μακεδονία» τού ΕΣΠΑ 2021-2027 και για θέματα Ευρωπαϊκής Ένωσης και ΕΣΠΑ, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα της Ειδικής Υπηρεσίες Διαχείρισης του Προγράμματος, στη διεύθυνση www.pepdym.gr, καθώς και τους λογαριασμούς τής ΕΥΔ ΠΔΜ στα κοινωνικά δίκτυακαι συγκεκριμένα στοFacebook: @eyddym, στοTwitter: @eyd_dym, στοInstagram: @eyd_dymκαι στοYouTube: @ESPA_DytikiMakedonia
Η ¨ Ε Λ Π Ι Δ Α ¨ ΑΝΤΑΠΟΔΙΔΕΙ ΤΗΝ ΤΙΜΗ ΣΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Ευχάριστη έκπληξη για εμάς στην ¨ Ε Λ Π Ι Δ Α ¨ η αναφορά σου Απόστολε Παπαδημητρίου στο κείμενο σου με τίτλο ¨Τιμή σ´αυτούς, που πέρασαν από το εμείς στο εγώ¨. Δεν μας έχουν συνηθίσει στον τόπο μας σε κριτική, αν και την επιζητούμε, ακόμα και την κακόβουλη, για να μας βοηθήσει να λειτουργήσουμε καλύτερα. Είναι γεγονός ότι στο Σύλλογο από όταν ξεκινήσαμε, πριν 26 χρόνια, αφήσαμε απ έξω το εγώ και δώσαμε χώρο στο Εμείς. Τα προβλήματα πολλά, η Πολιτεία απούσα από τα μικρά, τα καθημερινά, τα δύσκολα του καθένα στην Πόλη και τα Χωριά των Γρεβενών. Στην αρχή είμασταν λίγοι, όσοι συσστρατευτήκαμε για να στηρίξουμε όσους αντιμετώπιζαν δυσκολίες και δεν είχαν που να απευθυνθούν. Στην πορεία γίναμε περισσότεροι και τώρα πάρα πολλοί. Όλοι θέλουν να κάνουν κάτι για το συνάνθρωπο που δοκιμάζεται, απλοί Πολίτες, Μαθητές, Σύλλογοι, Επιχειρήσεις. Βλέπεις όλοι έχουμε δίπλα μας ανθρώπους που δοκιμάζονται. Απ όλους μας ξεπηδούν δυνάμεις που δεν γνωρίζαμε. Οι Πολίτες έχουμε δυνατότητες που μπορούν να δώσουν ελπίδα σε όσους την έχουν ανάγκη. Και είναι πολλοί, άποροι, άρρωστοι, ορφανοί μαθητές και φοιτητές. Συμμαθητή και φίλε Απόστολε, σ ευχαριστούμε από καρδιάς για τα καλά και επαινετικά σου λόγια. Τοποθέτησες στη σωστή θέση τις πράξεις και τις δράσεις της ¨ Ε Λ Π Ι Δ Α Σ ¨. Παρακολουθείς με προσοχή τις δράσεις και τα τεκταινόμενα στο Σύλλογο σχεδόν όλων των Γρεβενιωτών. Άλλωστε είσαι και εσύ Γρεβενιώτης. Σίγουρα δεν σώζουμε κανέναν, προσφέρουμε όμως τον ¨ώμο μας¨ για να μας πουν το πρόβλημα τους, για να δεχθούν τη στήριξη μας. Στήριξη που δίνεται από όσους μας εμπιστεύονται ακόμα και το υστέρημα τους. Σίγουρα δεν αλλάξαμε τον κόσμο, κάνουμε αλήθεια ότι περνάει απ το χέρι μας, για να γίνει ο κόσμος καλύτερος. Οι ευχές σου Απόστολε προς τον Κύριο μας Ιησού Χριστό να είναι δίπλα στην ¨ Ε Λ Π Ι Δ Α ¨ ας εισακουστούν, άλλωστε αισθανόμαστε σε κάθε μας βήμα την Παρουσία του για την επίλυση των θεμάτων που αντιμετωπίζουμε. Σε ευχαριστούμε θερμά και για τα καλά σου λόγια και για την έμπρακτη στήριξη.
Με τιμή για το Δ.Σ. της ¨ Ε Λ Π Ι Δ Α Σ ¨
η πρόεδρος Ευαγγελία Μπόγκια
Ο Κώστας Ντιός σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στην Παρέμβαση
Ο Κώστας Ντιός σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης…
Κώστας Ντιός: «Ο ζωγράφος είναι ένας μεσολαβητής. Μεταφέρει σφραγισμένες επιστολές αγνώστου περιεχομένου σε άγνωστους παραλήπτες που, ενδεχομένως, θα δεχτούν να τις παραλάβουν»
Είναι από τους πιο αξιόλογους σύγχρονους ζωγράφους. Καλλιτέχνης αντισυμβατικός, δεν υπακούει σε κανόνες, υπηρετεί την τέχνη του με πάθος και αφοσίωση εδώ και πολλά χρόνια. Η ζωγραφική του, εντελώς ιδιαίτερη και προσωπική, αφήνει το ωραιότερο αποτύπωμα στην άμμο του καλλιτεχνικού χωροχρόνου. Η τέχνη του μας συνεπαίρνει και μας «κερδίζει» άνευ όρων και άνευ ορίων. Ο Κώστας Ντιός, στο Paremvasiculture.gr, σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης.
– Σπουδάσατε στο Παρίσι, την πόλη του Φωτός. Τι κρατάτε από αυτή τη μαθητεία σας; Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι που συναντήσατε κατά τη διάρκειά της και πώς επηρέασαν την ζωγραφική σας;
Στο Παρίσι βρέθηκα απαράσκευος, εφοδιασμένος ανεπαρκώς με τα πενιχρά πολιτισμικά ψήγματα της επαρχίας στην οποία μεγάλωσα. Το να βρίσκεσαι σε μια χώρα με διαφορετικό πολιτισμό, σε υποχρεώνει να προσαρμοστείς σ’ αυτόν. Η Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι, την εποχή που ήμουν φοιτητής, ήταν ένας πραγματικός παράδεισος για νέους καλλιτέχνες. Ξεκινώντας απ’ τους καταξιωμένους στην τέχνη τους καθηγητές – είχα την τύχη να βρίσκομαι στο εργαστήριο ενός από τους μεγαλύτερους Γάλλους ζωγράφους του 20ου αι. του Olivier Debré, ενώ για ένα χρόνο μαθήτευσα στο εργαστήριο γλυπτικής του εξίσου μεγάλου Γάλλου γλύπτη Cezar- ως την επαφή με τις διαφορετικές τεχνοτροπίες των συμφοιτητών μου άλλων εργαστηρίων. Επίσης πολύτιμη εμπειρία αποτέλεσαν οι πολυάριθμες εικαστικές εκθέσεις και τα καταπληκτικά μουσεία τέχνης του Παρισιού. Την εποχή εκείνη της μεταπολίτευσης και λόγω των πολιτικών γεγονότων που είχαν προηγηθεί στην Ελλάδα, είχε διαμορφωθεί ένα κλίμα φιλελληνισμού στο Παρίσι. Συναντούσες εύκολα ανθρώπους όπως ο Θεοδωράκης, ο Τσαρούχης, ο Χατζιδάκις, ο Μαυρουδής, ο Πετρόπουλος και άλλους. Επισκεφθήκαμε, με μια παρέα φοιτητών, τον Ηλία Πετρόπουλο στο σπίτι του. Ο Φασιανός επισκεπτόταν συχνά τα εργαστήρια της σχολής και συνομιλούσαμε για τα έργα μας. Τον Τσαρούχη τον έβλεπα κάποια πρωϊνά να επισκέπτεται ένα μικρό όμορφο café στην οδό Saint André des arts. Είχα την τύχη να γνωρίσω και να συναναστραφώ τον μεγάλο Σέρβο συγγραφέα Danilo Kis. Οι επισκέψεις στο Beaubourg αλλά και σε μουσεία με πιο κλασσικά εκθέματα ήταν επίσης σημαντικοί χώροι εκπαίδευσης. Μας δινόταν τακτικά η ευκαιρία να συμμετέχουμε σαν φοιτητές με έργα μας σε εκθέσεις που διοργάνωναν διάφοροι φορείς. Η παραμονή μου στο Παρίσι διαμόρφωσε ριζικά την άποψή μου για τη ζωγραφική, καθώς μου δόθηκε η δυνατότητα να ζήσω το όνειρο κάθε νέου σπουδαστή των καλών τεχνών.
– Η πορεία σας μέχρι τώρα, πώς έχει επηρεάσει τον τρόπο ζωγραφικής σας; Πότε καταλάβατε πως η Ζωγραφική σάς χαρακτηρίζει;
Ζωγραφίζοντας, καταγράφουμε τη βιολογική και διανοητική μας πορεία. Σε νεότερη ηλικία περίσσευε στη δουλειά μου η τόλμη, ο αυτοσχεδιασμός, η πληθώρα ιδεών και η αδιαφορία για τους ζωγραφικούς κανόνες. Σήμερα διαπιστώνω περίσσευμα αμφιβολιών, εμμονική προσκόλληση στην τεχνική αρτιότητα των έργων και μια σχετική αβεβαιότητα για τις θεματολογικές μου επιλογές. Όσο περισσότερο αποκτώ τον έλεγχο της τέχνης μου τόσο περισσότερο επιστρέφω στις πρώτες εντυπώσεις που είχα γι’ αυτήν. Φαντάζομαι πως στο τέλος της ζωής του ο καλλιτέχνης καταφέρνει να ξαναβρεί όλες τις αξίες της παιδικής του ηλικίας, εκείνες που του προκάλεσαν τον «πρώτο έρωτα» για τη ζωγραφική. Δεν σκέφτηκα ποτέ να γίνω ζωγράφος, απλά γιατί το να ζωγραφίζω το θεωρούσα εξίσου φυσιολογικό με το να αναπνέω. Άλλωστε λέγεται, ότι ο σκοπός είναι ένα είδος σκλαβιάς. Απ’ τα πρώτα σχολικά μου χρόνια θυμάμαι ότι ζωγράφιζα παντού όπου έβρισκα χώρο λευκό, ακόμα και στα ελάχιστα κενά περιθώρια των σχολικών βιβλίων.
– Τι είναι αυτό που σας γοητεύει στην Ζωγραφική; Πότε θεωρείτε ότι ένας πίνακας έχει ολοκληρωθεί;
Η ζωγραφική σου δίνει τη δυνατότητα να μιλήσεις, στο λιγοστό χρόνο που αναλογεί στον καθένα μας, να ψάξεις το ίχνος σου, τροφοδοτεί ιδέες, ανακινεί συναισθήματα. Η ζωγραφική είναι η απουσία της βεβαιότητας, της όποιας βεβαιότητας. Παρεκτρέπεται, δεν ακολουθεί επ’ ουδενί τη λογική και δεν ερμηνεύεται. Είναι ο ατελέσφορος διάλογος του καλλιτέχνη με το έργο του, εκείνο που δημιουργεί και τη γοητεία της ζωγραφικής. Στην ζωγραφική τον πρώτο λόγο έχει η διαίσθηση που ισοδυναμεί με πεποίθηση. Όπως πολύ παραστατικά έγραψε ο Μοσκώφ σε ένα κείμενό του για τον Κώστα Λαχά «η ζωγραφική είναι ένας ποταμός που κυλάει, διασχίζοντας το συλλογικό κορμί της ανθρώπινης ιστορίας αντίθετα στη φυσική ροή των ποταμών». Η ζωγραφική προστατεύει, τουλάχιστον τον καλλιτέχνη, από τη διολίσθηση στον άχρωμο χώρο μιας βάρβαρης καθημερινότητας και την απομάγευση των πραγμάτων που οδηγεί στον κυνισμό. Ένα έργο τέχνης δεν τελειώνει ποτέ. Απλά ο ζωγράφος σταματάει την εξέλιξη του έργου όταν φτάνει στα όρια των καλλιτεχνικών του δυνατοτήτων τη στιγμή της δημιουργίας του. Ανά πάσα στιγμή, μπορεί να επανέλθει στο έργο εάν το κρίνει αναγκαίο και αφού έχει μεσολαβήσει κάποιος χρόνος ικανός να κάνει το μάτι του να ξεχάσει την προηγούμενη εικόνα.
– Ποια είναι η πιο σημαντική σας καλλιτεχνική στιγμή;
Θα προτιμούσα να αναφερθώ σε δύο ανθρώπους που δημιούργησαν προϋποθέσεις για την παραμονή μου στο χώρο της ζωγραφικής, πράγμα καθόλου αυτονόητο. Ο ένας υπήρξε ο πατέρας μου, ο οποίος μετά την αποτυχία μου να εισαχθώ στην Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, επέμεινε να φύγω στη Γαλλία και να σπουδάσω εκεί ζωγραφική. Ο ίδιος ήταν απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας επί των ημερών του περίφημου ζωγράφου Γεωργίου Ιακωβίδη, αλλά δεν ασχολήθηκε ποτέ με την τέχνη του για βιοποριστικούς λόγους. Ο δεύτερος είναι ο αείμνηστος Κώστας Λαχάς, ο οποίος το 1987 μου πρότεινε να συμμετέχω σε μια ομαδική έκθεση στη Θεσσαλονίκη με άλλους δύο ζωγράφους, και οι τρεις μας πρωτοεμφανιζόμενοι στο χώρο της τέχνης. Ήταν την εποχή που βρισκόμουνα σε ένα απίστευτο καλλιτεχνικό τέλμα προσπαθώντας να επιβιώσω μέσα από διάφορα καλλιτεχνικά πάρεργα. Αυτή του η πρόσκληση με επανέφερε στο δρόμο της ζωγραφικής που είχα χάσει. Θεωρώ λοιπόν αυτές τις δύο χρονικές στιγμές ως τις σημαντικότερες στην καλλιτεχνική μου πορεία. Τα υπόλοιπα, εφόσον το δράμα παίζεται ακόμη, είναι προς μελλοντική αξιολόγηση.
– Μπορείτε να μας αναφέρετε ορισμένα στοιχεία που σας χαρακτηρίζουν ως ζωγράφο;
Θα απαντήσω γενικότερα για το τι πιστεύω ότι χαρακτηρίζει τους ζωγράφους. Ο ζωγράφος είναι ένας μεσολαβητής. Μεταφέρει σφραγισμένες επιστολές αγνώστου περιεχομένου σε άγνωστους παραλήπτες που, ενδεχομένως, θα δεχτούν να τις παραλάβουν. Επιχειρεί ενάντια σε κάθε φροντίδα για σύμβαση, τάξη ή εμπόριο να επινοήσει αυτό που δεν υπήρξε πριν απ’ αυτόν μιλώντας με την τέχνη του για άλλα ήδη υπάρχοντα έργα τέχνης. Ελπίζει, πως σε στιγμές διαύγειας – όταν το πνεύμα επιβεβαιώνει τις δυνατότητές του – θα κατανοήσει το μυστήριο κάποιων πραγμάτων που μας φαίνονται οικεία και γνωστά. Η διαδικασία της εικονοποιΐας είναι αρκετά περίπλοκη και ασαφής με μεγάλη δόση υποσυνείδητου για να μπορείς να την περιγράψεις κι ακόμα περισσότερο να την προγραμματίσεις. Όταν «σκηνοθετείς» τον κόσμο σου, επιστρατεύεις όλη τη γνώση σου προκειμένου να είσαι διαυγής και τα στοιχεία του έργου σου να μπορούν να επανοριστούν από το βλέμμα του θεατή.
– Αφού ζωγραφίζετε, γιατί νιώθετε την ανάγκη να γράφετε ενίοτε;
Ανέκαθεν θαύμαζα τους ανθρώπους που έχουν την ικανότητα να χειρίζονται τον γραπτό λόγο. Είμαι ένας μέτριος αναγνώστης και ο τρόπος επικοινωνίας μου είναι βεβαίως η εικόνα. Στον απόηχο του θαυμασμού μου για τους συγγραφείς, συντάσσω κατά καιρούς μικρά κείμενα, πράγμα που με βοηθάει να διηγηθώ πιο άμεσα πράγματα που δύσκολα απεικονίζονται με την ζωγραφική. Άλλωστε πολλοί καλλιτέχνες κατά καιρούς, άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο, εισπηδούν σε αλλότρια χωράφια απ’ αυτά της τέχνης τους.
– Πού πάει η τέχνη της ζωγραφικής όταν τελειώνει ένα έργο;
Θα μπορούσα να απαντήσω με τα λόγια της φίλης ζωγράφου Τέτας Μακρή: «Περιφέρεται εκεί έξω στο σύμπαν σκαρώνοντας ιστορίες με τα αστέρια, ιστορίες που επιστρέφουν στη γη για να αποκοιμίσουν τα παιδιά, για να παρηγορήσουν τους ενήλικες».
– Τα αισθήματα έχουν χρώμα η έχουν μόνο περίγραμμα και σχήμα;
«Το χρώμα επηρεάζει άμεσα την ψυχή. Χρώμα το πληκτρολόγιο, τα μάτια τα σφυριά, η ψυχή το πιάνο με πολλές χορδές. Ο καλλιτέχνης είναι το χέρι που παίζει, ακουμπώντας το ένα ή το άλλο σφυρί σκοπευτικά για να προκαλέσει δονήσεις στην ψυχή», λέει ο Kandinsky. Έτσι κι αλλιώς, κατά τη γνώμη μου, το χρώμα είναι εκείνο που δομεί και το σχέδιο και το σχήμα.
Για το www.paremvasiculture.gr
Δήμητρα Καραγιάννη
Στέλλα Τέλλιου
___
Σημείωση ΧΡΟΝΙΚΩΝ: Την 13.5.2023 θα εγκαινιαστεί στα Γρεβενά έκθεση του Κώστα Ντιό
Ενημερωτική συνάντηση για τη Γέφυρα των Σερβίων
Σε συνέχεια της συνάντησης με εκπροσώπους των Δ. Σερβίων και Δ. Βελβεντού και των πληττόμενων φορέων από το κλείσιμο της Υψηλής Γέφυρας Σερβίων, που πραγματοποιήθηκε στις 2-05-2023 στη ΖΕΠ:
Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας καλεί όλους τους φορείς, την Πέμπτη 4 Μαΐου και ώρα 19:00 στο Αμφιθέατρο «Κωνσταντίνος Καραμανλής» στο Διοικητήριο της ΖΕΠ, σε μια ανοιχτή συνάντηση, που θα συντονίσει ο Αντιπεριφερειάρχης Διοίκησης και Οικονομικού Μενέλαος Μακρυγιάννης, όπου θα συζητηθούν τα ζητήματα που έχουν ανακύψει από το κλείσιμο της Υψηλής Γέφυρας Σερβίων για λόγους συντήρησης.
Ο Γιάννης Στούπας, Υποψήφιος Βουλευτής Ν.Γρεβενών του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ σε Σύδενδρο, Κυδωνιές, Λείψι, Ροδιά και Οροπέδιο
Ο Υποψήφιος Βουλευτής Ν.Γρεβενών του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Γιάννης Στούπας σε Σύδενδρο, Κυδωνιές, Λείψι, Ροδιά και Οροπέδιο
Επισκέψεις στις Κοινότητες Συδένδρου, Κυδωνιών, Λειψίου, Ροδιάς και Οροπεδίου πραγματοποίησε το απόγευμα της Τρίτης 2 Μαΐου 2023 ο Υποψήφιος Βουλευτής Ν.Γρεβενών του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Ιωάννης Στούπας, συναντώντας πολίτες των ορεινών μας χωριών και συζητώντας με τους Προέδρους Παύλο Αντωνόπουλο, Κωνσταντίνο Στάμο, Νικόλαο Τσιφόπουλο και Χαράλαμπο Φιλιόπουλο.
Το μείζον θέμα της θέρμανσης βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων καθώς το τσουχτερό κρύο που συνεχίζει να επικρατεί στην περιοχή μας, αποδεικνύει ότι ο βαρύς και μακρύς χειμώνας των Γρεβενών πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο σοβαρής αντιμετώπισης και φροντίδας από το Κράτος και την Πολιτεία.