20.2 C
Grevená
Κυριακή, 8 Ιουνίου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 11

Ανακοίνωση για τις ακρίδες

0

Το τμήμα Ποιοτικού & Φυτοϋγειονομικού Ελέγχου της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας ΠΕ Γρεβενών ενημερώνει τα εξής:

Έπειτα από αίτηση καλλιεργητών και επιτοπίους ελέγχους της Διεύθυνσης εντοπίστηκαν πληθυσμοί ακρίδων σε περιοχές του νομού που έχουν κηρυχτεί ακριδόπληκτες. Τα έντομα είναι στα πρώτα στάδια, μικρά, μαύρα και άπτερα, ευάλωτα στα εντομοκτόνα και παρουσιάστηκαν κυρίως σε πρανή αγροτικών δρόμων και σε ακαλλιέργητες περιοχές.

Συστήνεται ο ψεκασμός των περιοχών αυτών από ειδικά συνεργεία που θα συγκροτηθούν από τους δήμους με επίβλεψη της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας ΠΕ Γρεβενών. Κατάλληλα γεωργικά φάρμακα – φυτοπροστατευτικά προϊόντα για την καταπολέμηση των ακρίδων είναι τα σκευάσματα που ανήκουν στην ομάδα των πυρεθρινών και συγκεκριμένα όσα έχουν δραστική ουσία την lamda-cyhalothrin.

Σημειώνεται ότι πρέπει να ακολουθηθούν πιστά οι οδηγίες των ετικετών χωρίς καμία απόκλιση από αυτές.

Το σκεύασμα εφαρμόζεται σε ώρες κατά τις οποίες οι μέλισσες δεν βρίσκονται στο χώρο (αργά το απόγευμα).

Μετά την εφαρμογή οι μέλισσες πρέπει να παραμείνουν στις κυψέλες για μία ημέρα εξασφαλίζοντας τροφή και νερό εντός της κυψέλης ή να απομακρυνθούν οι κυψέλες.

Πολύ τοξικό σε βομβίνους και σε ωφέλιμα έντομα και ακάρεα.

Τέλος θα πρέπει να αποφεύγεται η βόσκηση εκεί που γίνεται ακριδοκτονία και να τοποθετείται σχετική σήμανση.

Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στη Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας (ΔΑΟ) Γρεβενών. Τηλ. 2462353077-2462353089

 Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ

Ανακοίνωση Εκδρομής

0

Η Ιερά Μητρόπολη Γρεβενών, με την ευκαιρία της λήξεως των ενοριακών συνάξεων, διοργανώνει το  Σάββατο 24 Μαΐου 2025,  ημερήσια προσκυνηματική εκδρομή, σε Μοναστήρια της Νάουσας.

Ώρα αναχώρησης: 8:00 π.μ. από το Βιβλιοπωλείο ΑΝΑΛΟΓΙΟΝ της Ιεράς Μητροπόλεως Γρεβενών

 Τιμή εισιτηρίου κατ’ άτομο: 15€

Δηλώσεις συμμετοχής (μέχρι και Πέμπτη 22 Μαΐου ) στους Ιερείς των Ναών των ενοριών και στο Βιβλιοπωλείο ΑΝΑΛΟΓΙΟΝ της Ιεράς Μητροπόλεως Γρεβενών (τηλέφωνο 2462023020).

Ελεύθερη επιλογή διατροφής στο πάρκο του Αγίου Νικολάου Νάουσας

ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΓΡΕΒΕΝΩΝ κ. ΔΑΒΙΔ

0

ΔΕΥΤΕΡΑ 19.5.2025

6.30 μ.μ. ΑΝΟΙΞΗ

Αρχιερατικός Εσπερινός εορτής Μετακομ. Λειψάνου Αγίου Νικολάου Μύρων.

*

ΤΡΙΤΗ 20.5.2025

ΑΝΟΙΞΗ

Όρθρος και Αρχιερατική Θεία λειτουργία εορτής Μετακομ. Λειψάνου Αγίου Νικολάου Μύρων.

 

6.30 μ.μ. ΦΙΛΙΠΠΑΙΟΙ.

Πανηγυρικός Αρχιερατικός Εσπερινός εορτής Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης των Ισαποστόλων.

*

ΤΕΤΑΡΤΗ 21.5.2025

ΦΙΛΙΠΠΑΙΟΙ.

Όρθρος και Αρχιερατική Θεία λειτουργία εορτής Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης των Ισαποστόλων.

Να μην συνεχιστεί η υποβάθμιση της Δυτικής Μακεδονίας με τις μεταβολές και καταργήσεις στις υπηρεσίες της Εφορίας

0

Η Δυτική Μακεδονία βιώνει τα τελευταία χρόνια μια συνεχή υποβάθμιση, η οποία έχει άμεσο αντίκτυπο όχι μόνο στην κοινωνική και οικονομική ζωή, αλλά και στη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών. Παρατηρείται πλέον υποστελέχωση αλλά και η λειτουργική υποβάθμιση των ΔΟΥ της περιοχής με την παράλληλη κεντρικοποίηση των δομών.

Η αποψίλωση υπηρεσιών, η έλλειψη προσωπικού και η σταδιακή συγχώνευση ΔΟΥ έχουν καταστήσει δύσκολη την καθημερινότητα τόσο των πολιτών όσο και των υπαλλήλων. Οι μετακινήσεις μεγάλων αποστάσεων για απλές συναλλαγές με την Εφορία ταλαιπωρούν τους πολίτες και αποθαρρύνουν την εξυπηρέτηση.

Την ώρα που η ψηφιοποίηση προχωρά, η ανάγκη για ανθρώπινη παρουσία και άμεση εξυπηρέτηση παραμένει κρίσιμη. Χρειάζεται ενίσχυση των τοπικών ΔΟΥ, επαναλειτουργία υπηρεσιών όπου είναι εφικτό και ενίσχυση του προσωπικού με μόνιμες θέσεις.

Η Δυτική Μακεδονία δεν πρέπει να εγκαταλειφθεί. Η ισότιμη πρόσβαση των πολιτών στις δημόσιες υπηρεσίες είναι ζήτημα δημοκρατίας και αξιοπρέπειας.

Ας θυμηθούμε τα 60χρονα του Νομού Γρεβενών και τον Κώστα Ταλιαδούρη, τους αγώνες που έδωσε για να μην καταργούνται ακρίτως δημόσιες υπηρεσίες του Νομού. Και ας πράξουμε ανάλογα.

Θεολογία Δ. Τσουκαλά

Εκδότρια ΧΡΟΝΙΚΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

***

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΦΟΡΙΑΚΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Οι ραγδαίες εξελίξεις που συντελούνται στις οργανωτικές δομές των φορολογικών Υπηρεσιών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), εντείνουν τους προβληματισμούς μας για μεταφορά αρμοδιοτήτων σε κεντρικοποιημένες μορφές οργάνωσης της φορολογικής διοίκησης.

Η κατάργηση των Δ.Ο.Υ. σε Αττική και Θεσσαλονίκη και ο διαμελισμός αρμοδιοτήτων σε νεοσύστατα, υποστελεχωμένα κέντρα, όπως Κέντρο Φορολογικών Διαδικασιών (ΚΕ.ΦΟ.ΔΕ.), Ελεγκτικά Κέντρα (ΕΛ.ΚΕ.), Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης (ΚΕ.Β.ΕΙΣ.), δημιούργησαν τεράστια προβλήματα, χωρίς να προσφέρουν καμία λύση! Υπάλληλοι εξαναγκάζονται καθημερινά να διανύουν μεγάλες αποστάσεις για να φτάσουν στην εργασία τους, επιβαρυνόμενοι με πρόσθετα έξοδα και ταλαιπωρία. Η εκτέλεση των καθηκόντων τους μετατράπηκε σε Γολγοθά, λόγω των αυξημένων υπηρεσιακών αναγκών σε συνδυασμό με την υποστελέχωση των νέων δομών. Η σωρευτική ηλεκτρονική υποβολή αιτημάτων που συγκεντρώθηκε στο νεοσύστατο ΚΕ.ΦΟ.ΔΕ., μετά τη διάσπαση των Δ.Ο.Υ. στην Αττική, ανάγκασε τη Διοίκηση να ζητήσει εκτάκτως ( ; )  από τους υπαλλήλους των Δ.Ο.Υ. της Περιφέρειας να συνδράμουν.

Το μοντέλο οργανωτικού μετασχηματισμού μέσω κεντρικοποιήσεων, που προωθεί ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. σε συνεργασία με την κυβέρνηση, μετατρέπει σε αχανείς και απρόσωπες τις Υπηρεσίες, με δαιδαλώδεις διαδικασίες εξυπηρέτησης και δη χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς, ταλαιπωρώντας υπέρμετρα τους πολίτες. Προκαλεί κατάπληξη, εν έτη 2025, η όποια  ανάγκη για κεντρικοποίηση να μην εξαντλείται στο πλαίσιο αξιοποίησης των Πληροφοριακών Συστημάτων και της Τεχνητής Νοημοσύνης, αλλά να απαιτεί φυσική μετακίνηση υπαλλήλων..!

Οι περιφερειακές Δ.Ο.Υ. στη σημερινή τους μορφή αποτελούν έναν άρτια δομημένο φορολογικό τύπο Υπηρεσιών, περιλαμβάνοντας όλα τα φορολογικά αντικείμενα, με δυνατότητα μεταλαμπάδευσης της γνώσης, επικοινωνίας μεταξύ των τμημάτων, με έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό, με υψηλή ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών, που συντελούν αποτελεσματικά στην άμεση εξυπηρέτηση των πολιτών και την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος.

Εκφράζουμε έντονα τις ανησυχίες μας εν όψει των επικείμενων μεταβολών, που οδηγούν στην περαιτέρω υποβάθμιση της Δυτικής Μακεδονίας,  του ρόλου των Υπηρεσιών μας, το αβέβαιο εργασιακό μέλλον των εργαζομένων, καθώς και τις πολύπλοκες διαδικασίες εξυπηρέτησης που θα αναγκαστούν να αντιμετωπίσουν οι πολίτες.

Ο τόπος μας δεν αντέχει άλλη υποβάθμιση, όχι άλλες υποχωρήσεις!

Για όλα τα ανωτέρω, ΚΑΛΟΥΜΕ:

Όλους τους φορείς της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, Συλλόγους και Σωματεία

Να υποστηρίξουν με κάθε δυνατό τρόπο, την παραμονή των περιφερειακών φορολογικών υπηρεσιών μας (Δ.Ο.Υ.), ως βασικού πυλώνα της ομαλής και δίκαιης λειτουργίας της φορολογικής διοίκησης και την ενίσχυση αυτών με αύξηση οργανικών θέσεων, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας,

Να εγκρίνουν σχετικό ψήφισμα δηλώνοντας την αντίθεση τους στην «κεντρικοποίηση» των φορολογικών υπηρεσιών και την αποδυνάμωση της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας,

Να απευθυνθούν στην Κεντρική Διοίκηση και στην Κυβέρνηση πιέζοντας για τη ματαίωση του απευκταίου αυτού σχεδίου, το οποίο θα υποβαθμίσει τον τόπο μας.

Να υποστηρίξουν τη στάση εργασίας του Συλλόγου μας την Τετάρτη 21η Μαΐου .

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ   Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΝΕΝΟΣ ΑΧΙΛΛΕΑΣ   ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ

 

Ἀ ρὰ σὶ λέου. Δὲν μᾶς ἀπόμκι ντὶπ τακατ’.

0

Ἴλιγαν κάναν κιρὸ παπποῦδις κι μπάμπις στοὺ χουργιό, «μό ρὰ τί νὰ σὶ πῶ κι γὼ τί νὰ νὰ μὶ πῆς κι σὺ ἡ ξάλμυρους. Δὲν ἔχου ντὶπ τακάτ’. Δὲ μπουρῶ νὰ πάρου τὰ πουδάργιαμ’. Ἰά ὡς ἰκεῖα πααίνου στοὺ νουβρὸ κι τςπίσους. Φαντάσ’ πιρπατῶ ἰδώϊας στοὺ νουβρό,  κιἀκουμπῶ σμπατηρίτσαμ’. Ποῦ κάναν κιρό…. Παηνάμι μὶ τὰ πουδάργια σὶ ὅλα τὰ ἰξουκκλήσια, μαντριά, στροῦγγις, χουράφχια, θέρουν, διμάτχια, ἁλώνια, στούμπζμα βρίζις, καλαμπούκια, φασούλια, ξύλα, τσάκνα, νιρὸ ἀπ’ ‘νἈργασταριά.

Μό ρὰ ἰδὼ πάηνάμι μὶ τὰ πουδάργια κι σνΚόζιαν’. Ξικινούσαμι τςχαραὲς μὶ τοὺν πρώτου κόκουτα  κι ἀπ’ τὰ Παλιάμπιλα, στ’Μπάρα, στοὺ Μιτόχ’, ἔτρουγάμι σὶ καμνιὰ στρούγγα στ’γκούμπζα ξηρουπάπαρα ξινόγαλου, στοὺ Ρυμνιώτκου, μέσ’ἀπ’τοὺ πουτάμ’, ἀπ’τὰΒαντσιουχώργια κι τέλουν  ξημηρώνουντας στς Κουδουνάδις στὰ Γιούφτκα σνΚουζάν’. Ἔσουνάμι τςδλιὲς κι στοὺ μούργκζμα ἤμασταν σναὐλή μας. Πάηνάμι φουρτουμέν’ κι τςπίσους πάλι φουρτουμέν’ μὶ ὅ,τ’ κι ἀντὶ ἁπ’χάλιβι ἡ γναῖκα. Τί τοὺ θέλτς τοὺ ἔρμουτ’. Τώραϊας, ἁπ’τὰ λέμι μπράτιμι, δὲν οὑρίζουμι νὲ πουδάργια, νὲ χέργια, νὲ μάτχια, νὲ αὐτιά, νὲ ἀνάσα. Μό ρὰ δὲν μᾶς ἀπόμκι ντὶπ τακάτ’. Σὶ λέου σήμιρα κουράσκα τόσου ἁπ’δὲν ἔχου τακάτ’ νὰ σκουθῶ. Ἴλιγι ἡ θκόζμας ἡ Τρανός, Ἀρὰ τὰ κιαρατουπόδαραμ’, ἰγὼ δὲν πάηνα χαραὴ σνΚουζιάν’ κι τ’ἀκουσιοῦ γυρνοῦσα τοὺ βραδάκ; Κι τώρα δὲν μπορῶ νὰ πααίνου ὡς ἰκεῖα».

Αὐτὴν ἡ λέξ’, εἶδα σὶ κείνουν τοὺν ἰντιρδγιαουλάκου μὶ τὰ τρανὰ τσαρούχια, ὅτ’ εἶνι τουρκικιά. ‘Νἔχν ἀ κι Πόντιοι. Τραγδάει ἡ Χρύσανθους,

«Τὸ τακάτ’ ντ’ ἔχω σὴν ψή’ μ’, μανίτσαμ’ μανίτσαμ’».

 

Ἄει 15μάη2025 τ’ἁηΧίλ’

κιΧρόνια πουλλὰ στςΧιλλέειδις

ἔχουμι κιἄλλ’, ἰκεῖΑΠΑΝ’…

ἀρνιμα

🎉Καταιγιστικές Σειρήνες! Νίκη με 0️⃣-4️⃣ στην Πυλαία! 🎉

0

🎉Καταιγιστικές Σειρήνες! Νίκη με 0️⃣-4️⃣ στην Πυλαία! 🎉

Οι Σειρήνες Γρεβενών 🌊 έδειξαν ξανά γιατί ανήκουν στην κορυφή! Σε έναν δυνατό εκτός έδρας αγώνα απέναντι στον Αίαντα Πυλαίας, η ομάδα μας επικράτησε με σκορ 0-4👏⚽

⚽ ΑΙΑΝΤΑΣ ΠΥΛΑΙΑΣ – ΣΕΙΡΗΝΕΣ ΓΡΕΒΕΝΩΝ 0-4

🧨 Σκόρερ:

🔹 14′ ⚽ #10 Ζωή Βλάχου

🔹 75′ ⚽ #5 Ελένη Μουρατίδου

🔹 77′ ⚽ #6 Χριστίνα Κελεμένη

🔹 90’+1′ ⚽ #17 Nixon Dorcas Sikobe

👩‍⚖️ ΔΙΑΙΤΗΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ:

👨‍⚖️ Διαιτητής: Μιχάηλ Κιουταχιάλης (ΕΠΣ Σερρών)

👨‍⚖️ Α’ Βοηθός: Ευάγγελος Αναστασίου (ΕΠΣ Σερρών)

👩‍⚖️ Β’ Βοηθός: Άννα Σιδηροπούλου (ΕΠΣ Σερρών)

👨‍🏫 Παρατηρητής: Κωνσταντίνος Βοτσάρης

👨‍⚕️ Γιατρός αγώνα: Μιχάηλ Φράγκος

🔵 ΣΕΙΡΗΝΕΣ ΓΡΕΒΕΝΩΝ – ΕΝΔΕΚΑΔΑ:

🧤 #1 Κωνσταντινίδου Εύα

👑 #4 (Α) Αγγελίδου Αναστασία

#5 Μουρατίδου Ελένη

#8 Αμαραντίδου Μαργαρίτα Μαρία

#10 Βλάχου Ζωή

#11 Μποζιάρη Ελένη

#13 Agunda Leila Apiyo

#14 Waliaula Tumaini

#17 Nixon Dorcas Sikobe

#19 Φραγγοπούλου Βασιλική

#22 Μαμούτογλου Νίκη

🔁 Αλλαγές Σειρήνων:

46′ 🔄 #11 Μποζιάρη ⬅️ #6 Κελεμένη

46′ 🔄 #8 Αμαραντίδου ⬅️ #20 Καραλιόλιου

83′ 🔄 #22 Μαμούτογλου ⬅️ #15 Παππά

87′ 🔄 #10 Βλάχου ⬅️ #26 Σίμου

87′ 🔄 #14 Waliaula ⬅️ #23 Σαρουσαββίδου

👨‍🏫 Προπονητής: Χρήστος Χασιώτης

📣 Εκπρόσωπος ομάδας: Θεόφιλος-Θεοφυλάκτος Φώτης

🔴 ΑΙΑΝΤΑΣ ΠΥΛΑΙΑΣ – ΕΝΔΕΚΑΔΑ:

#3 Μπιλορόγλου Στυλιανή

#7 Παπαδοπούλου Χαρίκλεια Χριστίνα

#8 Σιάκκα Νεφέλη

#10 Ιτσιου Κωνσταντίνα

#11 (Α) Χαραλαμπάκη Ραφαέλα

#13 Γουλιέλμου Ευγενία

#14 Φραγκιαδάκη Αμαλία

#15 (Τ) Ασπρούδη Αργυρή

#17 Κυρίμη Ανθιμη Ελένη

#19 Κρυστάλλη Βικτωρία

#21 Ρετζέπη Αθανασία

🔁 Αλλαγές Αίαντα:

7′ 🔄 #10 Ιτσιου ⬅️ #16 Ηλία

83′ 🔄 #8 Σιάκκα ⬅️ #20 Κρυστάλλη Ευτυχία

83′ 🔄 #15 Ασπρούδη ⬅️ #1 Ζουλιανίτη

83′ 🔄 #16 Ηλία ⬅️ #18 Καλλία

 

 

💙 ΜΠΡΑΒΟ σε όλα τα κορίτσια μας για την πειθαρχία, πάθος και ποιότητα που έδειξαν για άλλη μία φορά στο γήπεδο! 👏🔥

🗣️ Συνεχίζουμε ενωμένες, δυνατές και με το βλέμμα στον στόχο!

💪⚽🌊 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ CREDIT 📷 Xristos Dimadis

Το παράδοξο των διδύμων: Το μαγικό φίλτρο της νιότης!

0

Τι είναι το παράδοξο των διδύμων; Υποθέτουμε ότι δίδυμα αδέρφια χωρίζουν τους δρόμους τους, με το ένα να στέλνεται -υπό κατάλληλες συνθήκες- στο διάστημα και το άλλο να παραμένει στην Γη. Ο ταξιδιώτης φανταζόμαστε ότι κινείται κοντά στην ταχύτητα του φωτός προς κάποιο μακρινό αστέρι, έπειτα επιστρέφει στην Γη. Όμως, μετά το ταξίδι του θα δούμε ότι είναι νεότερος του αδερφού του που παρέμεινε πίσω, κάτι που το καθιστά και ως “παράδοξο”. Αλλά γιατί συμβαίνει; Όλο αυτό ήταν έμπνευση του Άλμπερτ Αϊνστάιν και συνδέεται άμεσα με την θεωρία της ειδικής σχετικότητας. Η ειδική σχετικότητα (1905) μελετά το πως ο χρόνος αλλάζει σε σχέση με την ταχύτητα και την κίνηση των σωμάτων. Πιο συγκεκριμένα, όσο πιο γρήγορα κινείται ένα αντικείμενο τόσο πιο αργά κυλάει ο χρόνος για αυτό. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται χρονοδιαστολή. Η θεωρία της ειδικής σχετικότητας αναλύει το γεγονός πως ο χρόνος δεν είναι σταθερός και απόλυτος, όπως θεωρούνταν παλαιότερα. Εξαρτάται από την ταχύτητα που κινείται το αντικείμενο.

Αν όχι σε όλους, στους περισσότερους θα γεννηθεί το ερώτημα, που βρίσκεται το παράδοξο σε όλο αυτό; Το παράδοξο προήλθε από το γεγονός ότι, αφού η θεωρία της σχετικότητας ισχύει για όλους, τότε και οι δύο οι δίδυμοι θα πρέπει να θεωρήσουν ότι ο άλλος κινείται με ταχύτητα. Αυτό περιγράφεται και σαν φαινόμενο της συμμετρίας και αποτελεί τον βασικό λόγο που προκύπτει το παράδοξο. Η απάντηση σε αυτό το έλλογο ερώτημα είναι ότι ο ταξιδιώτης στην κίνηση του περιλαμβάνει, επιτάχυνση (Για να φτάσει σε μια σταθερή ταχύτητα (u) θα ξεκινήσει από την ακινησία στην Γη), αλλά και αλλαγή κατεύθυνσης (αφού φτάσει στον προορισμό του θα χρειαστεί να επιστρέψει).

Για να γίνει κατανοητή η επίλυση αυτού του παραδόξου θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας την γενική θεωρία της σχετικότητας που αποτελεί προέκταση της ειδικής. Η γενική σχετικότητα εισάγει την επίδραση της βαρύτητας και της επιτάχυνσης στον χρόνο. Οι μεταβολές στην ταχύτητα του ταξιδιώτη λειτουργούν ως βαρυτική δύναμη, κάτι που θα επηρεάσει τον χρόνο. Ο αδερφός που παρέμεινε στην Γη δεν επηρεάζεται από αυτές τις μεταβολές και ο χρόνος περνά για αυτόν όπως τον γνωρίζουμε. Εν ολίγοις, όταν επιστρέψει ο ταξιδιώτης, θα υπάρχει χρονική διαφορά ανάμεσα στα δύο αδέρφια. Μαθηματικά, το φαινόμενο της χρονοδιαστολής μπορεί να μελετηθεί από τον εξής τύπο.

όπου t’ είναι ο χρόνος που αντιλαμβάνεται το ταξιδιώτης, t ο χρόνος που αντιλαμβάνεται ο αδερφός στην Γη, u η ταχύτητα του ταξιδιώτη και c η ταχύτητα του φωτός. Με άλλα λόγια ο τύπος αυτός μας δείχνει το πόσο “διαστέλλεται” ή “συστέλλεται” ο χρόνος. Στο υποθετικό σενάριο ότι, u = c προκύπτει ότι t’ = t/0, αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι t ->οο, δηλαδή ο χρόνος για το σώμα έχει σταματήσει και δεν περνάει καθόλου. Φυσικά αυτή η συμπεριφορά του χρόνου ισχύει μόνο για ταχύτητες που πλησιάζουν την ταχύτητα του φωτός και όχι για αυτές που συναντάμε στην καθημερινότητά μας. Για να γίνει πιο κατανοητός ο τύπος θα μπορούσαμε να αντικαταστήσουμε το u με το 0,9c (η ταχύτητα του ταξιδιώτη είναι το 90% της ταχύτητας του φωτός). Κάνοντας τις πράξεις, το t’ προκύπτει να είναι t’ = 2,3t. Αυτό σημαίνει ότι ο χρόνος για τον ταξιδιώτη διαστέλλεται και περνά πιο αργά (1 δευτερόλεπτο για τον αδερφό στην Γη, είναι 0,43 για τον ταξιδιώτη, κάτι που τον καθιστά πιο αργό χρόνο)

Ένα πείραμα που επιβεβαίωσε την χρονοδιαστολή ήταν αυτό του Hafele – Keating. Οι δύο αυτοί επιστήμονες αφού προμηθεύτηκαν τρία ατομικά και συγχρονισμένα μεταξύ τους ρολόγια, με εξαιρετικά καλή λειτουργία όσο αναφορά την εκπληκτική ακρίβειά τους, έστειλαν τα δύο ανατολικά και δυτικά αντίστοιχα, ενώ το τρίτο παρέμεινε στο έδαφος. Το αστείο του πειράματος ήταν ότι τα δύο ρολόγια στάλθηκαν με αεροπλάνο σαν “επιβάτες” αφού τους είχαν κλείσει επιβατική θέση. Αφού πήγαν γύρω από την Γη επέστρεψαν πίσω στο αεροδρόμιο από όπου και είχαν ξεκινήσει (να προσθέσουμε εδώ ότι το να πετάς ανατολικά ή δυτικά συνεπάγεται και μια μικρή διαφορά στην σχετική ταχύτητα). Αφού επέστρεψαν στο αεροδρόμιο οι Hafele και Keating παρατήρησαν ότι πλέον τα ρολόγια δεν ήταν συγχρονισμένα. Καταλαβαίνετε ότι το αποτέλεσμα αυτό δεν θα ήταν ορατό σε ένα κοινό ρολόι. Το πείραμα αυτό ήρθε και επιβεβαίωσε τον Αϊνστάιν για την θεωρία της χρονοδιαστολής.

Το παράδοξο αυτό δεν είναι αληθινό παράδοξο, προέκυψε από την θεωρία της Σχετικότητας του Άλμπερτ Αϊνστάιν. Ο χρόνος δεν είναι απόλυτος αλλά σχετικός και εξαρτάται από την ταχύτητα και την επιτάχυνση των σωμάτων. Έτσι, η λύση του παραδόξου αυτού έρχεται όταν συνειδητοποιήσουμε ότι ο ταξιδιώτης υποβάλλεται σε μεταβολές της ταχύτητας τις οποίες δεν έχει ο αδερφούς που παρέμεινε στην Γη. Γεγονός που σπάει την “συμμετρία” δηλαδή την θεώρηση ότι οι δύο αδερφοί κινούνται με την ίδια ταχύτητα. Και για όσους ενδιαφέρονται, δεν αποτελεί το μαγικό φίλτρο της νιότης ένα ταξίδι στο διάστημα με μεγάλη ταχύτητα…

 

Βιβλιογραφία:

1) Άλμπερτ ΑϊνστάινΗ Θεωρία της ειδικής και γενικής Σχετικότητας (1916)

2) Οι Χάφελε και Κίτιγκ επιβεβαιώνουν τον Αϊνστάιν, physicsgg.me

____

Πρωτοπρ. Παναγιώτης Καποδίστριας: «Το παράστημα και το παράδειγμα του Αγίου Αχιλλίου Λαρίσης».

0

του Αιδεσιμολογιωτάτου Πρωτοπρεσβυτέρου π. Παναγιώτου Καποδίστρια, Γενικού Αρχιερατικού Επιτρόπου Ι. Μ. Ζακύνθου και Στροφάδων.

Η μνήμη του Αγίου Αχιλλίου γεννά στους φιλάγιους εσωτερική αγαλλίαση και προσευχητική διάθεση. Όταν προφέρουμε το όνομά του, τιμάμε δε την πνευματική φυσιογνωμία του, τον αισθανόμαστε φιλικό συνοδίτη μας: πράο, φωτεινό, ικανό να μας εμπνεύσει στοργικά και αποτελεσματικά. Ο Άγιος Αχίλλιος, εκτός από προεστός της Εκκλησίας της παροικούσης εν τη Λαρίση, υπήρξε μυσταγωγός της Αληθείας, εκφραστής της ακένωτης Πίστης, ανύστακτος αγωνιστής, ο οποίος προσευχόταν και πορευόταν με παρρησία, πραότητα και πνευματικό σθένος.

Από νεαράς ηλικίας αφιερώθηκε ολοκληρωτικά στον Θεό, δίχως επαμφοτερίζουσες αποφάσεις, χωρίς συμβιβασμούς, με ολοκληρωτική δοτικότητα που χαρακτηρίζει τους αληθινά αγίους. Έγινε πράξη το ρηθέν υπό του Κυρίου: «Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτόν…» (Μάρκ. 8,34).

Η Λάρισα, τότε κέντρο πολιτικό και εκκλησιαστικό, βρήκε σε αυτόν τον Επίσκοπο – Πατέρα της ταπεινώσεως. Ο Άγιος Αχίλλιος υπήρξε διάκονος των ψυχών· ύψωνε την ψυχή των ανθρώπων, ξεπερνώντας το φαινομενικό του ανάστημα. Το παράστημά του, λιτό και κατανυκτικό, μαρτυρούσε την εσωτερική του μεγαλοσύνη. Η παρουσία του αρκούσε για να μεταδώσει σεβασμό και ειρήνη.

Ο Άγιος Αχίλλιος στάθηκε πατέρας που έκλαιγε με όσους έκλαιγαν και χαιρόταν με όσους χαίρονταν. Υλοποίησε εκείνο που ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος δίδασκε για τον ποιμένα: «Ὁ ποιμήν τῆς Ἐκκλησίας ἄνω βεβηκώς εἶναι χρὴ τοῖς πράγμασιν, καὶ οὐ τῷ τόπῳ» (PG 63, 513). Ως αληθινός ποιμήν, υπήρξε παρών στα βάσανα των ανθρώπων, συμπαραστάτης στους ασθενείς, υπερασπιστής των αδυνάτων.

Ακόμη και ενώπιον αυτοκρατόρων και αιρετικών στάθηκε ατρόμητος, όπως όταν με παρρησία υπερασπίστηκε την Ορθοδοξία κατά την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο: «έλαμψεν ἐν μέσῳ τῶν Πατέρων ὡς φωστὴρ, σοφίᾳ καὶ λόγῳ διαπρέψας» (Συναξάριον 15 Μαΐου). Ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης αναφέρει: «Ὁ Ἅγιος Ἀχίλλιος, τῇ θεοπνεύστῳ ἀπολογίᾳ του, ἐνίκησε τὸν Ἀρειανισμόν καὶ κατέστη τῆς ἀληθείας στῦλος» (Συναξαριστής, τόμ. Μάιος).

Η αγιότητά του αποτυπώνεται άμεσα στην καθημερινή του παρουσία, στις πράξεις του και στους καρπούς του έργου του. Στην κοίμησή του, τα λείψανά του έγιναν πηγή πολλών θαυμάτων και συνεχίζουν να αποπνέουν οσμή πνευματικής ευωδίας. «Καὶ ἡ σορὸς τοῦ Ἁγίου ἐμύριζεν ὡς κέδρος τοῦ Λιβάνου, ἀφθαρσίαν δεικνύουσα καὶ χάριν ἀκένωτον» (Ἕτερος κανών, Ὠδὴ Ἐ΄).

Ο Άγιος διδάσκει απαξάπαντες εμάς ότι η πραγματική αξία έγκειται στην ακεραιότητα και στην αληθινή ποιότητα του εσωτερικού ανθρώπου. Η βαρύτητα του Αγίου Αχιλλίου ήταν η δύναμη του χαρακτήρος του, η καθαρότητα της καρδίας του, η καθολικότητα της αγάπης του. Αυτή αποτελεί την ευθεία οδό, που διαπερνά τους αιώνες και φθάνει ώς εμάς, μεταφέροντας και δωρίζοντας προς κάθε κατεύθυνση την φλόγα της ουράνιας εμπειρίας του, η οποία θερμαίνει στοργικά τους επιθυμούντες ευσεβώς ζην. Κατά τον υμνωδό του: «Ὡς ἄστρον ἄδυτον τῷ πνεύματι, φανερῶς ἀνατέταλκας» (Ακολουθία Ἁγίου Ἀχιλλίου, Ἑσπερινός, Δοξαστικό).

Ο σύγχρονος κόσμος δεν χρειάζεται απλώς ήρωες· χρειάζεται αγίους. Ανθρώπους αληθινά φωτισμένους, με ορίζοντα τον Ουρανό και τα χέρια βυθισμένα στο ματωμένο χώμα των πληγωμένων ψυχών. Ο Άγιος Αχίλλιος υπήρξε ακριβώς αυτό: μια γέφυρα μεταξύ Θεού και ανθρώπου. Μια μορφή που διαπερνά τους αιώνες, όχι επειδή ο ίδιος επιδίωξε να μνημονεύεται στον αιώνα, αλλά διότι εβίωσε το Ευαγγέλιο με τέτοια και τόση πληρότητα, ώστε κατέστη ο ίδιος εύψυχο Ευαγγέλιο. Ήταν, κατά την πατερική φράση, «σὰρξ ἐν πνεύματι» (Κλήμης Ἀλεξανδρεὺς, Στρωματεῖς, PG 9, 373).

Ας τον μνημονεύουμε, λοιπόν, εκτός από ύμνους και ωδές, με πράξεις που θα εμπνεύονται από την ταπεινή ανδρεία του και την φιλάνθρωπη καρδιά του. Και ας παρακαλούμε να μας χαρίζει την αγία πρεσβεία του, ώστε να σταθούμε και εμείς πλάι του μεταξύ των Ουρανοπολιτών!

Ο Καιρός

Grevená
clear sky
20.2 ° C
20.2 °
20.2 °
68 %
1.4kmh
0 %
Κυ
30 °
Δε
31 °
Τρ
28 °
Τε
28 °
Πε
21 °