Η Θεατρική Ομάδα “Εξ αμάξης” (τρία διαφορετικά σχολεία των Γρεβενών: 2ο Γενικό Λύκειο – 1ο & 2ο Γυμνάσιο Γρεβενών) παρουσιάζουν στις 19 Ιουνίου στο Καστράκι την “Μήδεια” του Ευριπίδη. Στα “ΧΡΟΝΙΚΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ” είχαμε μια κουβέντα με τα παιδιά, ενθουσιασμένοι με τις φωτεινές παρεμβάσεις πολιτισμού που προσφέρουν στα Γρεβενά μας.
Εκφράζοντες συγχαρητήρια στα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς τους, ας ακούσουμε τι μας είπαν.
Κουβεντιάσαμε με –
Μήδεια: Δήμητρα Τριγώνη. Ιάσων: Παναγιώτης Χαραλαμπίδης. Κορυφαίες: Σοφία Πασιά – Φωτεινή Στάμου. Παιδαγωγός: Μάξιμος-Γιάννης Αμανατιάδης. Κρέων: Παύλος Γιαννόπουλος. Χορός: Παρασκευή Κουτσοτόλη, Ελένη Τσιουμπέρη, Μιχαέλα Φωτίου.
Η τετρασέλιδη συνέντευξη κι εδώ: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΧΡΟΝΙΚΑ
Αν έπρεπε να διαλέξεις μερικούς στίχους από τα λόγια της Μήδειας, ποιοι είναι αυτοί και γιατί;
[ΔΗΜΗΤΡΑ] Αν έπρεπε να διαλέξω κάποιους στίχους από τα λόγια της Μήδειας θα διάλεγα του παρακάτω: “Μπορεί η γυναίκα να έχει δύναμη μικρή και όλα να την τρομάζουν και να λιγοθυμά όταν όπλο αντικρίζει- όμως όταν στο κρεβάτι της, την αδικούν και την εξευτελίζουν δεν υπάρχει από τον δικό της πιο δολοφόνος νους”. Αυτοί οι στίχοι με αγγίζουν ιδιαίτερα γιατί από την μια μας δείχνουν την αδυναμία της γυναίκας απέναντι στην δύναμη του ανδρικού φύλου και από την άλλη την εσωτερική της δύναμη όταν απειλείται το σπίτι και η οικογένεια της.
Εσύ Παναγιώτη από τον ρόλο του Ιάσονα;
[ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ] Μπορώ να πω ότι ο Ιάσονας είναι ένας πολύ δυναμικός χαρακτήρας, γι’ αυτό έχει αρκετούς στίχους που αξίζει να σημειωθούν. Αλλά αν πρέπει να επιλέξω έναν, είναι ο συγκεκριμένος: “οι γυναίκες είναι άχρηστες”. Επιλέγω τον παραπάνω επειδή αποτελεί μια φράση η οποία κάνει το κοινό να μισήσει τον ήρωα και να νιώσει μια αίσθηση απέχθειας προς το πρόσωπο του, επιτυγχάνοντας, δηλαδή, τον σκοπό του ρόλου. Ακόμα με τον στίχο αυτόν αναδεικνύεται και η κουλτούρα της εποχής, η οποία θέλει την γυναίκα κατώτερη από τον άνδρα.
Από τα λόγια του Χορού, ποιοι στίχοι είναι αυτοί που σου αρέσουν περισσότερο;
[ΦΩΤΕΙΝΗ] Οι στίχοι αυτοί που μου αρέσουν πιο πολύ από τα λόγια του Χορού, τους λέω εγώ με λίγη βοήθεια του υπολοίπου Χορού και είναι οι “Άξιο άξιο άξιο των γυναικών το γένος”. Για να είμαι ειλικρινής ακόμα και αν είχα την ευκαιρία να επιλέξω στίχους από όλη την παράσταση πάλι τους ίδιους θα επέλεγα. Οι στίχοι αυτοί όχι μόνο υποστηρίζουν την γυναίκα, αλλά κυρίως την εξυμνούν. Οι στίχοι αυτοί, βαθύτερα, κάνουν κάθε γυναίκα να νιώθει υπερήφανη, αφού γνωρίζει ότι ακόμη και παλιά θεωρούνταν σημαντική, τουλάχιστον από κάποιους.
Τελικά ο Χορός ποιον στηρίζει; Την Μήδεια ή τον Ιάσονα;
[ΣΟΦΙΑ] Ο Χορός υποστηρίζει καθ’ όλη την διάρκεια του έργου την Μήδεια, όπως γίνεται φανερό και από τους στίχους «Μήδεια, εκδικήσου…» . Φέρνει βέβαια αντιρρήσεις σε κάποιες ενέργειες της Μήδειας, π.χ. στον φόνο των παιδιών της, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως στηρίζει τον Ιάσονα καθώς γίνεται φανερό από τα πρώτα λόγια του Χορού σε αυτόν ότι δεν «είναι με το μέρος του» , «Ιάσονα με πονηριά εδικαιολογήθηκες, όμως εγώ επιμένω, επρόδωσες την γυναίκα σου δίκαια δεν της φέρθηκες».
Αισθάνεσαι ότι έχεις κάτι κοινό με την Μήδεια; Όχι βέβαια την παιδοκτονία αλλά στον τρόπο που σκέφτεται, που μιλά, που αντιδρά;
[ΔΗΜΗΤΡΑ] Κατά την γνώμη μου έχω κάποια κοινά με την Μήδεια. Αρχικά η Μήδεια είναι μια δυναμική, εύστροφη και ηθική γυναίκα. Αγαπά πολύ τον άντρα της και είναι πιστή σε αυτόν, όμως αυτή η αγάπη που τρέφει για εκείνον γεννά πάθη που την οδηγούν σε λάθη και γίνεται εμμονική. Εγώ από μικρή είμαι πολύ δυναμική και πολλές φορές, αυτός ο δυναμισμός με οδηγεί σε ακραία συναισθήματα και πράξεις..! Είμαι ασυγκράτητη όπως και η Μήδεια.!!
Ο Ιάσονας είναι τελικά τόσο υπερόπτης και εκνευριστικός όσα φαίνεται;
[ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ] Η προσωπικότητα του Ιάσονα εμφανίζει διάφορα αρνητικά όπως ο εγωισμός, η υπεροψία, η αλαζονεία, η έλλειψη σεβασμού και πολλά ακόμα, τα οποία κάνουν τους θεατές να εκνευρίζονται με την συμπεριφορά του. Αυτός του ο χαρακτήρας τον κάνει να απαξιεί την Μήδεια και να την θεωρεί αδύναμη και υποδεέστερη. Έτσι το ξέσπασμά του, εξαιτίας της δολοφονίας των παιδιών του από την πρώην γυναίκα του (Μήδεια), γίνεται εντονότερο και κάνει τον Ιάσονα να ταπεινωθεί εντελώς και να υποκύψει μπροστά στην παραφυσική δύναμη της Μήδειας.
Ποια θα έλεγες ότι είναι τα δυο πιο δυνατά σημεία της παράστασης;
[ΜΑΞΙΜΟΣ] Κατά την γνώμη μου πιστεύω ότι τα δύο πιο δυνατά σημεία της παράστασης είναι ο πρώτος διάλογος του Ιάσονα με την Μήδεια που έρχονται σε αντιπαράθεση και τσακώνονται μπροστά στον Χορό. Και το δεύτερο πιο δυνατό σημείο είναι το φινάλε όπου ο Ιάσονας μαθαίνει ότι η Μήδεια σκότωσε τα παιδιά τους.
Αν μπορούσες να επέμβεις στην υπόθεση του έργου και να αλλάξεις κάτι, τι θα ήταν αυτό;
[ΠΑΥΛΟΣ] Μετά τις πολύωρες πρόβες για την πραγματοποίηση της παράστασης σαν Κρέοντας νιώθω πλέον συναισθηματικά δεμένος με τον συγκεκριμένο ρόλο. Ετσι, εάν είχα την δυνατότητα να αλλάξω κάτι στην πλοκή του έργου θα ήταν ο άδικος θάνατος της κόρης του βασιλιά και νέας γυναίκας του Ιάσονα όπως αναλόγως και της παιδοκτονίας δίνοντας στο έργο μια λιγότερο μακάβρια χροιά. Οι ήδη δραματικές σκηνές που κορυφώνεται το μίσος μεταξύ Μήδειας και Ιάσονα θα γινόταν ακόμη πιο σκληρές εάν οι διαμάχες περιοριζόταν στο μεταξύ τους
Πόσο δύσκολο είναι να κάνεις πρόβα δύο φορές την εβδομάδα όλο τον χρόνο; Σε κούρασε;
[ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ] Δεν θα έλεγα ότι είναι δύσκολο να κάνω πρόβα δύο φορές την εβδομάδα, καθώς όλοι συνεργαζόμαστε άψογα μεταξύ μας και περνάμε καλά. Δεν με κούρασε ιδιαίτερα, γιατί έχω πολύ καλές σχέσεις με τα παιδιά και τους καθηγητές, οι πρόβες είναι ευχάριστες και πιστεύω πως ήταν μια πολύ όμορφη και αξέχαστη εμπειρία για όλους μας.
Είσαι μαθήτρια της Α΄ Γυμνασίου και έχεις συνεργαστεί με παιδιά μέχρι Β΄ Λυκείου. Πώς ήταν η συνεργασία αυτή;
[ΕΛΕΝΗ] Σίγουρα ήταν μια ιδιαίτερη συνεργασία από αυτή που θα είχαμε με παιδιά της ηλικίας μας όμως αυτό δεν αποτέλεσε κάποιο πρόβλημα. Βέβαια στην αρχή υπήρχαν κάποιες διαφωνίες μεταξύ μας οι οποίες λύθηκαν αμέσως αφού έπρεπε να είμαστε δεμένοι για να βγει μια ωραία παράσταση.
Στη θεατρική ομάδα υπάρχουν παιδιά από τρία διαφορετικά σχολεία. Πήγε καλά αυτό;
[ΠΑΥΛΟΣ] Σίγουρα η συνύπαρξη και συμβίωση παιδιών διαφορετικών ηλικιών και σχολείων θα αποτελούσε εξ αρχής ένα αγκάθι για την ομάδα ωστόσο με το ευχάριστο κλίμα που δημιουργήθηκε πρώτα από όλα από τους καθηγητές μας γίναμε κάτι παραπάνω από παρέα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα
Οι χορογραφίες του έργου απαιτούν συγχρονισμό και αρμονία. Ήταν εύκολο να το πετύχετε; Είχατε κάποια βοήθεια;
[ΜΙΧΑΕΛΑ] Στην αρχή δεν ήταν εύκολο να πετύχουμε όλες τις χορογραφίες καθώς απαιτούσαν ιδιαίτερη προσοχή και συγχρονισμό από όλα τα μέλη της ομάδας. Όμως μετά από πολλές πρόβες και με τη βοήθεια έμπειρων χορογράφων και των κοριτσιών που ήξεραν καλύτερα τις χορογραφίες καταφέραμε να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
Τι είναι αυτό που σε κούραζε περισσότερο στις πρόβες;
[ΜΑΞΙΜΟΣ] Δεν μπορώ να πω ότι με κούραζε κάτι ιδιαίτερα, είχαμε πάρα πολύ καλές σχέσεις και με τα παιδιά και με τους καθηγητές και ήμασταν μια πολύ καλή ομάδα η οποία πέρα από την εξαιρετική δουλειά που κάναμε σε κάθε πρόβα, βάλαμε όλοι το λιθαράκι μας για να είναι οι πρόβες ευχάριστες δίχως να κουραζόμαστε
Πρόσφατα συμμετείχατε σε Διεθνές Φεστιβάλ αρχαίου δράματος στη Μεσσήνη. Αλήθεια πώς είναι να παίζεις σε ένα αρχαίο θέατρο;
[ΜΙΧΑΕΛΑ] Παίζοντας σε ένα αρχαίο θέατρο είναι πραγματικά μια μοναδική και αξέχαστη εμπειρία που σε ταξιδεύει πίσω στο χρόνο. Η ακουστική είναι εξαιρετική αφού ο κάθε ήχος φτάνει καθαρά στο κοινό ανεξάρτητα από την θέση τους. Ο χώρος του θεάτρου είναι γεμάτος ιστορία και γι’ αυτό σου προκαλεί μια αίσθηση σύνδεσης με το παρελθόν καθώς και δέος όταν αντιλαμβάνεσαι ότι πριν από εκατοντάδες χρόνια έπαιζαν παραστάσεις στο ίδιο θέατρο που παίζεις κι εσύ τώρα.
Τι σου άρεσε περισσότερο από τη συμμετοχή σας στο Φεστιβάλ;
[ΕΛΕΝΗ] Γενικά σαν εμπειρία ήταν υπέροχη, πιο ωραία όμως μέρα για μένα ήταν εκείνη της παράστασης στην οποία είχαμε ενθουσιαστεί όλοι εφόσον την παρουσιάζαμε για πρώτη φορά μπροστά σε πολύ κόσμο. Το άγχος μας ήταν τεράστιο το οποίο όμως μετατράπηκε αμέσως σε χαρά όταν ακούσαμε το δυνατό χειροκρότημα στο τέλος της παράστασης από τους θεατές και από τα συγχαρητήρια που δεχτήκαμε. Ήμασταν πλέον σίγουροι ότι κάναμε εξαιρετική δουλειά.
Η παράσταση που θα δούμε στο Καστράκι σε λίγες μέρες θα έχει κάποιες αλλαγές σε σχέση με αυτή που παρουσιάσατε στη Μεσσήνη;
[ΣΟΦΙΑ] Ναι ιδιαίτερα στην παραγωγή της παράστασης. Τα σκηνικά στην παράσταση στο Καστράκι είναι πολύ πιο εντυπωσιακά από αυτά στην παράσταση της Μεσσήνης. Υπάρχουν και κάποιες άλλες αλλαγές που έχουν γίνει στο έργο μέσα σε αυτούς τους δύο μήνες, όπως σε μερικές χορογραφίες. Τέλος, είναι βέβαιο πως θα υπάρχουν και αλλαγές στην διατύπωση των στίχων καθώς μεσολάβησε ένα χρονικό διάστημα για επιπλέον εξάσκηση.
Έχετε κι άλλες υποχρεώσεις μετά ή η παράσταση της Μήδειας στο Καστράκι θα είναι η τελευταία;
[ΦΩΤΕΙΝΗ] Η αλήθεια είναι πως η παράσταση της Μήδειας στο Καστράκι δεν θα είναι η τελευταία μας. Θα συμμετέχουμε στο Φεστιβάλ της Κατερίνης στις αρχές του φθινοπώρου, με την παράσταση της Μήδειας για ακόμα μια φορά. Είμαστε έτοιμοι να ανεβάσουμε την παράσταση στο θέατρο του αρχαίου Δίου. Το περιμένουμε όλοι με ανυπομονησία.
Αλήθεια, πώς προσλαμβάνει μια έφηβη του 2024 ένα έργο όπως η Μήδεια;
[ΣΟΦΙΑ] Εγώ προσωπικά προσλαμβάνω την Μήδεια ως ένα δείγμα δυναμισμού των γυναικών. Ο χαρακτήρας της αποτελεί κατά την γνώμη μου πρότυπο, καθώς έχει ως βασικές ηθικές αξίες την αγάπη και την πίστη. Η Μήδεια ως έργο ενσαρκώνει τα διαχρονικά προβλήματα της ζωής μας και μας επιτρέπει να τα διερευνήσουμε από πολλές διαφορετικές οπτικές γωνίες. Το θεωρώ ένα έργο μαγευτικό.
Αξίζει να παρακολουθεί κανείς παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας;
[ΦΩΤΕΙΝΗ] Πιστεύω ότι όχι απλά αξίζει, το θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό ιδίως στις μέρες μας να παρακολουθεί κανείς τέτοιου είδους παραστάσεις. Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν τον αρχαίο πολιτισμό τους, από που προήλθαν. Μέσα από την τραγωδία τους δίνεται η ευκαιρία να μάθουν. Σε ένα αρχαίο δράμα θίγονται διαχρονικά θέματα, προβληματισμοί και διλήμματα. Υπάρχει πολλές φορές και ταύτιση με τους ήρωες. Όλα αυτά συντελούν στην κριτική σκέψη του ανθρώπου. Τα έργα αυτά παρουσιάζουν με εντυπωσιακό τρόπο την τραγική ομορφιά του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.
Τι θα έλεγες στον κόσμο που θα έρθει να σας δει; Τι να περιμένει;
[ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ] Μετά από τρεις εκτελέσεις της παράστασής μας μπροστά σε κοινό, ξέρω τι θα δει ο κόσμος και πιστεύω ότι αξίζει ο καθένας να παρακολουθήσει το συγκεκριμένο έργο. Είμαι σε θέση να υποσχεθώ πολλά για ολόκληρη την παράσταση και την ομάδα μας. Να περιμένει, άριστες εκτελέσεις χορογραφιών, υποκριτικές ικανότητες, που κανείς δεν περιμένει να έχουν μαθητές Λυκείου και Γυμνασίου και νομίζω ότι θα φανεί η πολλή και σκληρή δουλειά και οι πολύωρες πρόβες του τελευταίου χρόνου. Γνωρίζω ότι ο πήχης, για την παράσταση, είναι ψηλά, αλλά είμαι σίγουρος ότι δεν θα απογοητευτεί κανένας.
Εσύ, Δήμητρα;
[ΔΗΜΗΤΡΑ] Εγώ έχω να πω, ότι είναι μια πολύ όμορφη διδακτική παράσταση με ωραία κίνηση και μελωδία. Από την αρχή έως το τέλος κρατάει το κοινό σε εγρήγορση με εναλλαγές συναισθημάτων, λόγω του χαρακτήρα της Μήδειας. Όλη αυτή η προσπάθεια, έχει γίνει από παιδιά Γυμνασίου και Λυκείου, που με την βοήθεια τεσσάρων καθηγητών, έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό για να βγει αυτό το σπουδαίο αποτέλεσμα.