Για το Επιστημονικό Συνέδριο στο Πολυνέρι
Φίλε Κυριάκο…
Γράφει ο Τάσος Σεβαστιάδης
Όλοι οι δήμαρχοι της επικράτειας όταν βρίσκονται στην προεκλογική τους περίοδο, τάζουν τον ουρανό με τ΄ άστρα. Όταν βγαίνουν δήμαρχοι διαπιστώνοντας πόσο δύσκολα είναι τα πράγματα, αρχίζουν να τα «βάζουν» με τους υπαλλήλους τους που δεν «δουλεύουν» που δεν φτάνουν να καλύψουν τις δουλειές του δήμου.
Τελικά έχουν ή δεν έχουν δίκιο;
Πρώτον: Δεν υπάρχει δήμαρχος σε όλη τη χώρα να μην γνωρίζει τα προβλήματα του τόπου του, με όσες ιδιαιτερότητες και αν έχουν αυτά.
Δεύτερον: Δεν υπάρχει δήμαρχος σε όλη τη χώρα, να μη θέλει να λύσει τα προβλήματα του τόπου του, όχι μόνο θέλει αλλά καίγεται για τη λύση τους…
Τι γίνεται λοιπόν και δεν λύνονται τα προβλήματα του έκαστου κάθε δήμου; Το πρόβλημα βρίσκεται σε δύο σημεία. Το πρώτο έχει να κάνει με την κεντρική εξουσία. Όσα χρήματα και να θέλουν οι δήμαρχοι που να εξυπηρετούν τους κατέχοντες, τους τα δίνουν με τη σέσουλα, παράδειγμα φωτοβολταϊκά κτλ. Όσα όμως είναι και τις ανάγκες του λαϊκού παράγοντα, τότε δεν… δεν… δεν…
Είναι γνωστό ότι από τα θεσμοθετημένα χρήματα οι δήμοι παίρνουν λιγότερο από το 20 – 30%, δηλαδή το 70 – 80% των θεσμοθετημένων χρημάτων δεν φτάνει στους δήμους, ώστε να λύσουν με ικανοποίηση τα προβλήματά τους που είναι ταυτόχρονα προβλήματα που έχουν σχέση με την ποιότητα ζωής, έχουν σχέση με τις λαϊκές ανάγκες. Λέμε ένα παράδειγμα, οι δήμοι παίρνουν υπαλλήλους με δίμηνα, οκτάμηνα, ίσως και δεκαοκτάμηνα, όμως δεν παίρνουν ούτε έναν μόνιμο που θα στελεχώσει τις υπηρεσίες των δήμων, με συνέπεια να κλείνουν γραφεία, όπως δηλαδή το δημοτολόγιο, ληξιαρχείο κτλ. ή να υπολειτουργούν, δηλαδή ενώ πρέπει σε μία υπηρεσία να χρειάζονται τρεις ή τέσσερις υπάλληλοι, να υπάρχει ένας με προοπτική άμεση συνταξιοδότησης και αυτού. Για αυτό οι δήμαρχοι πνίγονται από τα προβλήματα αυτά.
Τι πρέπει να γίνει; Πρώτον, να δοθούν όλα τα θεσμοθετημένα χρήματα στους δήμους. Δεύτερον, να γίνουν από την πολιτεία άμεσες σε μόνιμο προσωπικό προσλήψεις στους δήμους. Η πολιτεία αδιαφορεί!!! Και τι κάνουν οι δήμαρχοι; Προσπαθεί ο καθένας με το «κουμπαριλίκι» να λύσει τα προβλήματά του. Κι εδώ είναι το λάθος…
Αν οι δήμαρχοι δεν παλέψουν σαν μία γροθιά μέσα από την ΚΕΔΚΕ να πιεστεί η διοίκησή της, ώστε να λυθούν αυτά τα δύο ζητήματα, τότε κύριοι δήμαρχοι της χώρας πάπαλα… Θέλει τόλμη και αρετή…
14/8/2024
Οδηγίες προστασίας από την εισπνοή καπνού σε περίπτωση πυρκαγιάς απο τον Ε.Ο.Δ.Υ.
Κατά τη διάρκεια μίας πυρκαγιάς, ο καπνός που παράγεται αποτελείται από πληθώρα αιωρούμενων σωματιδίων, η σύσταση των οποίων εξαρτάται από το είδος του καύσιμου υλικού. Οι επιπτώσεις στην υγεία από την εισπνοή αυτών των σωματιδίων, ποικίλλουν ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της σύστασης τους, τη διάμετρο τους, το βαθμό και τη διάρκεια έκθεσης, τις ατμοσφαιρικές συνθήκες, το επίπεδο της υγείας του κάθε ατόμου, καθώς και την αντίδραση του κάθε οργανισμού.
Σε γενικές γραμμές, η έκθεση στον καπνό μπορεί να προκαλέσει ερεθισμό των ματιών και του αναπνευστικού συστήματος, καθώς και επιδείνωση τυχόν αναπνευστικών και καρδιολογικών νοσημάτων. Άτομα με χρόνια αναπνευστικά, καρδιολογικά ή άλλα νοσήματα, έγκυες, ηλικιωμένοι και παιδιά βρίσκονται σε αυξημένο κίνδυνο από τις επιπτώσεις του καπνού.
O ΕΟΔΥ στο πλαίσιο της προστασίας της δημόσιας υγείας, συστήνει τη λήψη των παρακάτω μέτρων για την αποφυγή εισπνοής καπνού σε περίπτωση πυρκαγιάς:
- Στη περίπτωση συνθηκών που ευνοούν την έντονη έκθεση σε καπνό, συστήνεται, η απομάκρυνση από τη περιοχή, εφόσον είναι εφικτό, για όσο διάστημα το φαινόμενο παραμένει έντονο.
- Σε περίπτωση που δεν είναι εφικτή η απομάκρυνση από τη περιοχή, περιορίστε τις μετακινήσεις σας, παραμείνετε όσο το δυνατόν περισσότερο σε κλειστούς χώρους και διατηρείστε τον εσωτερικό αέρα όσο το δυνατόν περισσότερο δροσερό και καθαρό ακολουθώντας τις παρακάτω συστάσεις:
-
- Διατηρείστε τα παράθυρα και τις πόρτες κλειστά, και χρησιμοποιείστε κλιματισμό ο οποίος να διαθέτει ανακύκλωση εσωτερικού αέρα και καλά συντηρημένα φίλτρα. Λειτουργήστε το κλιματιστικό με ανακύκλωση αέρα μόνο.
- Αποφύγετε το κάπνισμα στους κλειστούς χώρους.
- Αποφύγετε τη χρήση σκούπας (ηλεκτρικής ή συμβατικής).
- Σε περίπτωση απουσίας καπνού εξωτερικά αερίστε τους εσωτερικούς χώρους για ανανέωση του αέρα ανοίγοντας τα παράθυρα.
- Αποφύγετε τις εξωτερικές δραστηριότητες για όσο διάστημα υπάρχει καπνός.
- Αν επιβάλλεται να μετακινηθείτε σε εξωτερικό χώρο, χρησιμοποιείστε μάσκα υψηλής προστασίας (π.χ. τύπου Ν95, FFP2, KN95).
- Αποφύγετε την σωματική καταπόνηση.
- Καταναλώστε άφθονες ποσότητες πόσιμου νερού και υγρών, ειδικά κατά τα διαστήματα έντονης παρουσίας καπνού.
- Σε περίπτωση εμφάνισης συμπτωμάτων από το αναπνευστικό ή καρδιαγγειακό σύστημα που μπορεί να σχετίζονται με υπερβολική έκθεση σε καπνό, όπως επίμονος βήχας, δυσκολία ή/και συριγμός στην αναπνοή, σφίξιμο ή πόνος στο στήθος, ταχυκαρδία, ναυτία, ασυνήθιστη κόπωση ή ζάλη, ζητήστε άμεσα ιατρική βοήθεια.
TΟ ΤΑΞΙΔΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΥ ΜΕΤΡΑΕΙ
Η βιβλιοθήκη μας στα πλαίσια της καλοκαιρινής εκστρατείας 2024 φιλοξένησε μία ακόμη όμορφη ταξιδιάρικη και γεμάτη γνώσεις δράση με τίτλο “Το ταξίδι είναι που μετράει” με την αρωγή της αρχαιολόγου Ζωής Λόλα από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Γρεβενών. Στόχοι της δράσης είναι: Να εξοικειωθούν τα παιδιά με την παρατήρηση ενός χάρτη ,να αναζητήσουν πληροφορίες για άλλες χώρες, να οργανώσουν πληροφορίες και να βγάλουν συμπεράσματα.
Αφού η εμψυχώτρια καλωσόρισε τους μικρούς μας φίλους τους και άκουσε τα ονόματά τους, τους ρώτησε τι σημαίνει ταξίδι, τους λόγους που ταξιδεύουμε και τις ωφέλειες που αποκτούμε όταν το πραγματοποιούμε. Όμορφη και ζωντανή κουβέντα εξελίχθηκε με αναφορά στις εμπειρίες τους ως ταξιδιώτες και στο τι κερδίζουν οι ταξιδιώτες: καινούριες εμπειρίες, ωραίες γνωριμίες με καινούριους ανθρώπους και τον τρόπο ζωής τους, τα ήθη και έθιμα τους. Ταξιδεύοντας επίσης ανακαλύπτουν αξιοθέατα, μνημεία, μουσεία, αρχαιολογικούς χώρου. Κατέληξαν ότι τελικά με τα ταξίδια όχι μόνο ξεκουραζόμαστε αλλά βελτιώνουμε την ψυχική μας διάθεση και αναπτύσσουμε την ενσυναίσθηση και την ανεκτικότητα.
Στη συνέχεια τα χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες και τους μοιράστηκε από ένας ευρωπαϊκός χάρτης. Ένας εκπρόσωπος από κάθε ομάδα σηκώθηκε και στάθηκε μπροστά από τον χάρτη που είχαμε στημένο. Με κλειστά μάτια χαράζει πάνω στο χάρτη μια διαδρομή και προχωράει ώσπου η ομάδα του να του πει στοπ. Αφού όλες οι ομάδες χάραξαν τις διαδρομές τους, άρχισαν να μελετάνε τους χάρτες πολύ προσεκτικά. Αποφάσισαν με τι μέσο θα ταξίδευαν και το ταξίδι τους ξεκίνησε. Χρησιμοποίησαν βιβλία που θα τους έδιναν τις πληροφορίες των χωρών. Συνεργάστηκαν άψογα μεταξύ τους και το απόσταγμα της μελέτης τους το μετέφεραν πάνω σε ένα φύλλο εργασίας που τους είχε ετοιμάσει η Ζωή. Πληροφορίες πολύ σημαντικές όπως σε ποια ήπειρο βρίσκεται η χώρα που επέλεξαν για προορισμό, το μέσο μεταφοράς που χρησιμοποίησαν, το χρόνο που χρειάζεται για να φτάσουν, τους ενδιάμεσους σταθμούς, το κλίμα, τη γλώσσα, τα φαγητά τους, τη σημαία, τα σημαντικά αξιοθέατα και το ένα δυνατό μήνυμα για να μπορέσει να κινητοποιήσει τους ανθρώπους να ταξιδέψουν σ΄ αυτή τη χώρα. Συνεργάστηκαν άψογα, διάβασαν, συζήτησαν και στο τέλος οι ομάδες μας παρουσίασαν την αποστολή τους. Προτού αρχίσουν, η εκπαιδεύτρια τους διάβασε στίχους από το πιο γνωστό ποίημα του Καβάφη την “Ιθάκη” που το άκουσαν και με προσοχή με τη βοήθεια της κατάλαβαν την αξία των στίχων του ποιητή. Η παρουσίαση των παιδιών ήταν καταπληκτική καθώς εξηγούσαν τη διαδρομή έδειχναν στο χάρτη τους ενδιάμεσους σταθμούς και διάβαζαν τις πληροφορίες που είχαν συλλέξει. Όλες οι ομάδες καταχειροκροτήθηκαν μεταξύ τους και στα πρόσωπά τους ήταν αποτυπωμένη η χαρά και η ικανοποίηση. Δανείστηκαν βιβλία και έφυγαν πολύ ευχαριστημένα.
Ευχαριστούμε ολόψυχα την Εφορεία Αρχαιοτήτων Γρεβενών που εδώ και χρόνια ανταποκρίνεται πρόθυμα στο κάλεσμά μας και ιδιαίτερα τη Ζωή Λόλα που, ακούραστη, με ζήλο, μεράκι και αγάπη προς τα παιδιά επιτυγχάνει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Ακόμα, για άλλη μια φορά θα θέλαμε να εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη μας στην Καλλιόπη Παπαβασιλείου και στην Ελένη Τσεβεκίδου, που στήριξαν με την παρουσία τους ακόμα μια καλοκαιρινή δράση και αποτελούν έμπνευση για τους μικρότερους συμμετέχοντες!
Συντονισμός δράσης: Θεολογία Ταρλατζή βιβλιοθηκονόμος, Χρήστος Λέτσιος εκπαιδευτικός.