Τα Γρεβενά “αρχίζουν” από τις Θερμοπύλες
και η γεωοικονομική σημασία τους.
Γιάννης Μήτσιος, πολιτικός επιστήμων-διεθνολογος
Για όσους χρησιμοποιήσαμε το Πάσχα τον νεο αυτοκινητόδρομο Ε65 που δόθηκε στην κυκλοφορία από Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα (αναμένεται να ολοκληρωθεί και το υπόλοιπο κομμάτι Καλαμπάκα Γρεβενά μέχρι τέλους του 2025), έξω από τις Θερμοπύλες νάσου η πινακίδα με το βελάκι Γρεβενά και Καρπενήσι έξοδος στον Α3 έτσι λέγεται πλεον ο αυτοκινητόδρομος αυτός.
‘Ηταν μια ευχάριστη έκπληξη να βλέπεις τα Γρεβενά να είναι πλεον αναγνωρίσιμα πρίν τη Λαμία και να καλύπτεται η διαδρομή για την ώρα σε 3 ώρες Αθήνα Καλαμπάκα και αργότερα άλλα 45-50 λέπτά το πολύ μέσω Εγνατίας, για Γρεβενά άνετα και ξεκούραστα.
Σκέψεις και θύμησες ήλθαν στο μυαλό μου μου εξιστορώντας στη σύζυγο και το γιο τις επτάωρες διαδρομές με το ΚΤΕΛ στα φοιτητικά μου χρόνια με τις στροφές στο Δομοκό, την ταλαιπωρία την κούραση, έχανες μια μέρα στην κυριολεξία ή με το ταξί του αείμνηστου Σίμου αλλά και μέχρι πριν λίγα χρόνια που δινόταν κομμάτια του Ε65. Εξάλλου και πριν γίνει η Εγνατία τα Γιάννενα και η Θεσσαλονίκη ήταν 4 ώρες τουλάχιστον με Καστανιά, Κατάρα ή από Κόνιτσα, με καιρούς δύσκολους και δεν είχε βγει η παροιμία τότε που έλεγε: “τι θα πάμε για μια φλιά στα Γιάννενα;”, δηλαδή δεν άξιζε τον κόπο να πάς για ενα φίλεμα στα Γιάννενα. Κι όμως τώρα πηγαίνουμε και στα Γιάννενα και στη Θεσσαλονίκη για μια “φλιά”.
Θυμάμαι ακόμα ότι μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1980, ο νομός Γρεβενών ήταν στις περιοχές εσωτερικού εκτοπισμού ως ποινή αντί για φυλάκιση κάτι σαν “εξορία” ή βεβαια και ως τόπος για δυσμενή μετάθεση.
Κι όμως οι “έσχατοι έρχονται πρώτοι” και τα ταπεινά Γρεβενά βγαίνουν από την αφάνεια και γίνονται το σταυροδρόμι στην κυριολεξία που ενώνει τη βόρεια με νότια Ελλάδα και την ανατολική με τη δυτική μέσω της Εγνατίας και του Ε65.
Η περιοχή των Γρεβενών πιστεύω ότι θα μπορεί κάλλιστα να είναι στο μέλλον ένα πολύ σημαντικό hub και logistics center που θα λειτουργεί κομβικά μιας με τα δεδομένα ότι στο νομό Γρεβενών θα έχουμε μόλις ολοκληρωθεί και ο Ε65 το 26 μαζί με την Εγνατία πέντε εισόδους και εξόδους και θα καλύπτουν τα λιμάνια :
- Ηγουμενίτσας
- Θεσσαλονίκης
- Βόλου
επίσης γρήγορη με πρόσβαση σε : 5 αεροδρόμια!!!
- Ιωαννίνων
- Καστοριάς
- Κοζάνης
- Θεσσαλονίκης
- και Λάρισας
αλλά και σύνδεση για Αλβανία/Σκόπια/Σερβία/Βιέννη/Βουκουρέστι και Κων/πολη. Παράλληλα υπάρχει και η Ευρωπαϊκή Οδός Ε65 (Ε65) του Διεθνούς Δικτύου Εθνικών Οδών ξεκινάει στο Μάλμοε της Σουηδίας και καταλήγει στα Χανιά της Κρήτης. Έχει συνολικό μήκος 3.800 χιλιομέτρων και διέρχεται από 12 ευρωπαϊκές χώρες.Επίσης στις 30 Ιανουαρίου 2021 εγκρίθηκε η φυσική συνέχεια του Ελληνικού τμήματος του Αυτοκινητόδρομου Ε65 προς τα Γρεβενά, όπου θα συνδέεται με την Εγνατία Οδό. (πηγή:https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CF%85%CF%81%CF%89%CF%80%CE%B1%CF%8A%CE%BA%CE%AE_%CE%9F%CE%B4%CF%8C%CF%82_65)
Σκεφτείτε λοιπόν τι σημαίνουν όλα αυτά για τον τουρίστα, επισκέπτη και επιχειρηματία. Κυρίως για τον τουρισμό με βάση την περιοχή των Γρεβενών με ένα πακέτο πέντε ημερών ο επισκέπτης θα μπορεί άνετα και γρήγορα να απολαμβάνει τις ομορφιές, τα μνημεία και τα αξιοθέατα πέραν των Γρεβενών και στις γειτονικές περιοχές σε :
- 1 ώρα Καλαμπάκα/Μετέωρα
- 1 ώρα Βεργίνα/Βέροια/Νάουσα
- 1/2 ώρα Καστοριά
- 1 ώρα Φλώρινα
- 1 ώρα Γιάννενα
- 1/2 ώρα Μέτσοβο
Τα Γρεβενά βρίσκονται μπροστά σε αυτό το κρίσιμο σταυροδρόμι με δημογραφική κατάρρευση αλλά και με νέες ευκαιρίες και προοπτικές. Χρέος της τοπικής αυτοδιοίκησης, των φορέων αλλά και των αποδήμων γρεβενιωτών είναι να εκμεταλλευτούμε τις νέες δυνατότητες που προκύπτουν. Θα απαιτηθεί συντονισμός, πολιτική βούληση, συνεργασίες και συννενόηση αλλά και πολιτική βούληση.
Τα Γρεβενά έχουν μέλλον δεν χάθηκε τίποτε.