10.9 C
Grevená
Δευτέρα, 24 Νοεμβρίου, 2025

Πρέπει να διαβάσετε

myGrevena
myGrevena
Δεν είμαστε “φορείς ” της Τέταρτης Εξουσίας. Ο ρόλος μιας εφημερίδας είναι να αφουγκράζεται τους πόνους και τις χαρές ενός τόπου και των ανθρώπων του και αυτούς να διακονεί, να υπηρετεί τις ανάγκες τους, όχι να εξουσιάζει.

Π. Κουκουλόπουλος: «Σταματήστε τις καταργήσεις, συγχωνεύσεις και υποβιβασμούς σχολείων στη Δυτική Μακεδονία, με κατ’ εξαίρεση ειδικό μεταβατικό πλαίσιο βάσει της Ρήτρας Δίκαιης Μετάβασης»

Κοινοβουλευτική παρέμβαση για το σχεδιασμό νέων καταργήσεων, συγχωνεύσεων και υποβιβασμών σχολικών μονάδων στο νομό Κοζάνης πραγματοποίησε ο Πάρις Κουκουλόπουλος, τονίζοντας ότι η διυπουργική εφαρμογή της Ρήτρας Δίκαιης Μετάβασης επιβάλλει να βγει η Δυτική Μακεδονία από τον “αυτόματο πιλότο” των γενικών οριζόντιων διαδικασιών και κριτηρίων που ισχύουν πανελλαδικά για το λουκέτο σχολείων.

Ο Βουλευτής Κοζάνης του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, καταθέτοντας Ερώτηση στη Βουλή προς την αρμόδια Υπουργό Παιδείας, την καλεί να σταματήσει κάθε νέα κατάργηση/συγχώνευση/υποβιβασμό σχολείου στην περιφέρειά μας. Να εφαρμόσει, δηλαδή, ένα κατ’ εξαίρεση ειδικό μεταβατικό πλαίσιο βάσει της Ρήτρας. ώστε να διαφυλαχθούν τα υφιστάμενα σχολεία, αλλά και να ενισχυθούν κατά προτεραιότητα τόσο σε εκπαιδευτικό προσωπικό όσο και σε υλικοτεχνικές υποδομές, ως “ύστατο οχυρό” ζωής στα χωριά μας.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ:

« Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διαδοχικές συγχωνεύσεις/καταργήσεις/υποβιβασμοί σχολικών μονάδων στο νομό Κοζάνης και ευρύτερα στη Δυτική Μακεδονία, υπό τη σκιά της πληθυσμιακής συρρίκνωσης και των αρνητικών πρωτιών που καταγράφει ο τόπος μας, εξαιτίας της παράλογης καταστροφικής επιλογής του κ. Μητσοτάκη να μας επιβάλει τη βίαιη απολιγνιτοποίηση ερήμην της τοπικής κοινωνίας και πέραν κάθε ευρωπαϊκής πρακτικής.

Σε μια περιοχή, όμως, όπου τα λουκέτα επιχειρήσεων και κατοικιών έχουν γίνει πια καθημερινά η νέα “κανονικότητα”, η Πολιτεία και εν προκειμένω το Υπουργείο Παιδείας έχει εθνικό χρέος να αποτρέψει ειδικά τα νέα λουκέτα σε σχολικές μονάδες, σπάζοντας το φαύλο κύκλο περαιτέρω φυγής των οικογενειών από τα χωριά της ακριτικής μας περιφέρειας που συνορεύει με δύο άλλες Χώρες.

Τα οριζόντια κριτήρια για την κατάργηση/συγχώνευση/υποβιβασμό σχολικών μονάδων (όπως αριθμός μαθητών) δεν είναι ρεαλιστικό να εφαρμόζονται “με κλειστά μάτια” και τυποποιημένα στη Δυτική Μακεδονία. Πολύ περισσότερο όταν η Κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει δεσμευτεί από το 2020 να εφαρμόζει διυπουργικά Ρήτρα Δίκαιης Μετάβασης, η οποία επιτάσσει την ειδική κατά προτεραιότητα λήψη θετικών μέτρων ιδιαίτερης μέριμνας προς όφελος των κατοίκων της Δυτικής Μακεδονίας (αναλυτικότερα παραπέμπω στην αριθμ. 306/30/22.1.2025  Τροπολογία μου). Υπενθυμίζω δε ότι ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, κ. Κ. Χατζηδάκης, εγγράφως μου ανακοίνωσε (στην αριθμ. 16/19.9.2025 απάντησή του επί της αριθμ. 8241/27.8.2025 Ερώτησής μου) ότι στις 19.9.2025 έστειλε Επιστολή στους Υπουργούς , με την οποία σας ζήτησε να λαμβάνετε ειδικά θετικά μέτρα για την περιφέρειά μας στο πλαίσιο των δράσεών σας.

Η εφαρμογή της Ρήτρας στο συγκεκριμένο θέμα επιβάλλει να βγει η Δυτική Μακεδονία από τον “αυτόματο πιλότο” των γενικών διαδικασιών και κριτηρίων σφραγίσματος σχολικών μονάδων. Συγκεκριμένα, να τεθεί εγκαίρως σε εφαρμογή ειδικό σχέδιο δράσης, με ανυποχώρητη αφετηρία να κρατηθούν ανοιχτά τα υφιστάμενα σχολεία όλων των βαθμίδων, όσο περιττά κι αν φαίνονται υπό τη γενική τεχνοκρατική οπτική, καθώς και με μέριμνα αφενός μεν για την πλήρη στελέχωσή τους, αφετέρου για την ολόπλευρη γενναία στήριξη της κτιριακής και υλικοτεχνικής επάρκειάς τους.

Είναι απολύτως αναγκαίο να γίνει αντιληπτό στο Υπουργείο Παιδείας ότι το κλείσιμο ή έστω ο υποβιβασμός ενός σχολείου ειδικά στα χωριά της Δυτικής Μακεδονίας έρχεται να προσθέσει ακόμα έναν κρίκο στην αλυσίδα της ερημοποίησης, με ντόμινο συνεπειών στην κοινωνική και οικονομική ζωή του χωριού, σπρώχνοντας ακόμα περισσότερο τα νέα ζευγάρια μακριά από τις ρίζες τους, πολύ δε περισσότερο αποτρέποντας την επιστροφή γονέων που ήδη έφυγαν στα μεγάλα αστικά κέντρα. Για την τόσο απομακρυσμένη από την πρωτεύουσα περιφέρειά μας, τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, ο ήχος του σχολικού κουδουνιού, δεν είναι αριθμοί, είναι τα τελευταία απομεινάρια μιας ζωής που αγωνιζόμαστε να ανακτήσουμε, το ύστατο “οχυρό” λειτουργίας ενός χωριού που οφείλουμε να μην εγκαταλείψουμε στη μοίρα του.

Προς επίρρωση των ανωτέρω (αν και θέλω να πιστεύω πως η υφιστάμενη κατάσταση είναι ήδη γνωστή, ιδίως σε εσάς τους αρμόδιους στο Υπουργείο), μια συνοπτική αναφορά σε πραγματικά περιστατικά κρίνεται σημαντική.

Όσον αφορά, λοιπόν, το σχεδιασμό για το επόμενο σχολικό έτος 2026-2027, στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση οι μεταβολές σχολικών μονάδων -σύμφωνα με πληροφορίες- περιλαμβάνουν για το νομό Κοζάνης:

– Συγχώνευση του τριθέσιου 12ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης και του διθέσιου 20ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης, μετονομασία τους σε τριθέσιο 12ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης.

– Συγχώνευση του διθέσιου 5ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης και του διθέσιου 13ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης, μετονομασία τους σε τριθέσιο 5° Νηπιαγωγείο Κοζάνης.

– Κατάργηση του μονοθέσιου Νηπιαγωγείου Αλωνακίων.

– Κατάργηση του μονοθέσιου Νηπιαγωγείου Ποντοκώμης.

– Κατάργηση του τριθέσιου Δημοτικού Σχολείου Ποντοκώμης.

– Υποβιβασμός του Δημοτικού Σχολείου Βελβεντού από δωδεκαθέσιο σε οκταθέσιο.

– Συγχώνευση του μονοθέσιου 3ου Νηπιαγωγείου Σιάτιστας και του μονοθέσιου 4ου Νηπιαγωγείου Σιάτιστας, μετονομασία τους σε διθέσιο 3° Νηπιαγωγείο Σιάτιστας.

– Υποβιβασμός του 1ου Δημοτικού Σχολείου Εορδαίας από 16θεσιο σε 12θέσιο.

– Συγχώνευση τεσσάρων Νηπιαγωγείων στο Δήμο Εορδαίας σε δύο.

Υπενθυμίζεται ότι αντίστοιχα φθίνουσα υπήρξε η πορεία κατά τα δύο προηγούμενα χρόνια. Ενδεικτικά για το νομό Κοζάνης:

– Το σχολικό έτος 2024-2025: Υποβιβασμός του 2ου Δημοτικού Σχολείου Μουρικίου από εξαθέσιο σε τετραθέσιο, υποβιβασμός του Δημοτικού Σχολείου Νεάπολης Βοΐου από δωδεκαθέσιο σε οκταθέσιο, υποβιβασμός του Νηπιαγωγείου Νεάπολης Βοΐου από τριθέσιο σε διθέσιο.

– Το σχολικό έτος 2025-2026: Συγχώνευση του διθέσιου 1ου Νηπιαγωγείου Κρόκου και του διθέσιου 2ου Νηπιαγωγείου Κρόκου, συγχώνευση του διθέσιου 7ου Νηπιαγωγείου Πτολεμαΐδας και του διθέσιου 8ου Νηπιαγωγείου Πτολεμαΐδας, συγχώνευση του εξαθέσιου 1ου Δημοτικού Σχολείου Σερβίων και του εξαθέσιου 2ου Δημοτικού Σχολείου Σερβίων, υποβιβασμός του Δημοτικού Σχολείου Ολυμπιάδας του Δήμου Εορδαίας από εξαθέσιο σε τετραθέσιο.

Δεδομένων των ανωτέρω, ερωτάται η κα Υπουργός:

1) Σκοπεύετε να σταματήσετε κάθε κατάργηση/συγχώνευση/υποβιβασμό σχολικών μονάδων στο νομό Κοζάνης και ευρύτερα στη Δυτική Μακεδονία, με κατ’ εξαίρεση ειδικό μεταβατικό πλαίσιο σε εφαρμογή της Ρήτρας Δίκαιης Μετάβασης;

2) Προτίθεστε να στηρίξετε και αναβαθμίσετε τα υφιστάμενα σχολεία της περιφέρειάς μας, με ένα ειδικό σχέδιο δράσης κατά προτεραιότητα αφενός μεν κάλυψης του συνόλου των κενών όλων των ειδικοτήτων με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, αφετέρου γενναίας ενίσχυσης των υλικοτεχνικών υποδομών τους;

Ο Ερωτών Βουλευτής

Κουκουλόπουλος Παρασκευάς (Πάρις) »

 

Πρόσφατες δημοσιεύσεις